Thursday, July 11, 2019

96. selesai masalah ala malaysia

96. Selesai masalah ala-malaysia.
Kami baru-baru ni menghadapi masalah dengan sebuah rumah di area construction yang claim rumahnya retak disebabkan pembinaan highway.
Bila disiasat rumah ini dulu tidak membenarkan kami masuk untuk dibuat 'dilapidation survey'. Dilapidation survey adalah survey details keadaan rumah sebelum construction dimulakan. Dua tahun kemudiannya owner rumah Mula buat komplain yang rumahnya retak disebabkan construction. Bila minta sertakan bukti dia marah Dan tiada bukti disediakan. Dia kemudiannya menggunakan saluran politics untuk terus menuntut. Puak politics pulak minta kami tolong selesaikan. Mereka kemudiannya mencari klient kami untuk kami membaiki kerana takut diviralkan. Kata mereka kes Ni kecil Dan toksah besar2kan. Minta selesaikan senyap2.
Kami masih berkeras untuk ikut saluran atau undang2 yang Ada. Walaupun ke mahkamah pun Tak apa. Dua2 pihak Tak mahu mengalah.
Sebenarnya dua2 Ada Hak. Tapi bila Satu pihak rasa dia sudah silap, mereka gunakan saluran politics Dan emosi. Dah akhirnya mengambil kesempatan.
Apa guna ada undang2 kalau penyelesaian ala-malaysia juga yang dicari?
14.6.2019
Ampang

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...