Thursday, July 11, 2019

104. outstation

104. Outstation.

Outstation adalah istilah moden yang diguna bila Kita keluar dari tempat asal/tempat tinggal. Kadang2 sehari pun orang kata outstation juga.
utstation banyak diguna untuk orang keluar bekerja. Tapi untuk Hal lain aku Kira outstation juga. Outstation sangat asing untuk orang melayu dulu2 walaupun Kat kampung aku selalu tengok Siam datang ke Perlis bila musim menanam padi. Jugak bila orang2 dari jawa atau Sumatra datang ke tanah melayu untuk kerja. Kemudiannya orang cina Dan India datang dari benua mereka untuk kerja.
Kalau nak Kira outstation, aku dari tingkatan Satu dah outstation ke Kedah untuk belajar. Kemudiannya ke KL jugak untuk belajar.
Masa bujang pun Kira outstation juga sebab kerja jauh dari kampung. Mula2 di Ipoh Dan kemudiannya sg buloh. 

Bila kahwin aku menetap di Klang. Dah tukar stesyen. Kerja masih balik Hari ke Lembah Beringin , Kesas highway Dan AKLEH.
Selepas AKLEH ni barulah aku
 Mula outstation. Dulu tengok bos Dan supervisor aku saja. Tapi akhirnya aku pun kena jugak.
2.7.2019
Ampang

belasungkawa

Semalam dapat berita di FB pak khalid menghembuskan nafas terakhir. Dia kawan lama masa projek BP dulu. Semoga tenang di sana. ...