Thursday, July 11, 2019

110. India

110. Outstation.
        India.
Dengan Tak disangka destinasi seterusnya adalah India. Tempat yang last dalam list. Cerita sailang sudah di tulis sebelum ini. Selepas Dua minggu training dengan financial team HQ, aku sampai di airport New Delhi. Di Sana bos sedang menunggu. Rupanya bos arwah THAB ni menunggu aku datang mengganti dia bukan seperti plan asal, assist dia. Dia akan balik terus setelah aku sampai ke Chennai nanti. Masa tu aku pergi dengan tiga lagi orang finance.
Project di India penuh dengan drama Dan tribulasi. Patrala dam dah siap tapi dalam arbitration kes. Jalandhar road widening dalam fasa terakhir nak siap. Project Orissa, JV dengan local kontraktor kena terminate. Tengah proses untuk arbitration. Project highway STPL Baru siap Dan maintenance work Baru nak Mula.
Beberapa Hari kemudian naik flight ke Hyderabad. Di sini berjumpa dengan client STPL. Highway ini gabungan kontraktor Malaya diketui oleh IJM. Kemudiannya nak kereta ke Vijayawada di untuk berjumpa staff Sana.
Dari Sana kami bertolak ke Chennai aka Madras.
Di Chennai aku tinggal di Alwapet apartment tingkat tiga. Ada maid yang datang daily basis. Biryani yang di masak sedap betui tapi Hari ahad saja. Ada driver yang datang Dan ambik balik office. Hari ahad aku akan suruh dia bawa jalan 2, pergi pantai, beli buah Dan pergi lepak di restaurant Pelita dari Malaya yang Ada cawangan di Sana. Boleh la jumpa orang cakap melayu Dan rasa nasi lemak taste India.
Aku tinggal seorang diri saja Dan bekerja dengan staff local. Ada Satu brader dari Ghana yang di bawah dari project sebelum ini. Ghana ni kemudiannya nak menikah dengan awek Tamil. Aku kena jadi penjamin Dan kena interview dengan abang awek tu.
Cerita pasal staff Sana boleh sakit kepala. sangat berbeza dengan orang Malaya Kita. Macam2 trick depa. Kalau konar tu, betul2 baringlah. Tapi itu tempat diaorang. Untuk survival, skills konar sangat penting di sana. Yang penting Kita jangan bagi muka.
Masalah di India site jauh sangat Dan kena Naik flight. Cuma sekali aku buat surprise pergi Vijayawada Naik train. Dalam train tu terjumpa mamak seremban yang datang beli cabai di Vijayawada. Rupanya project manager aku di Vijayawada balik kampung tinggalkan macai2 ja buat kerja. Teruk aku belasah di lepas tu.
Aku buat keputusan untuk balik bila Hal pertukaran kontrak Tak settled. Bila kontrak Tak settled Visa cuma tahan 90 Hari saja. Bila campak Surat Baru semua terhegeh2 settled kan tapi aku dah bengang. Tokey turun pujuk pun aku dah Tak mau. Cuma dia bagi janji yang menarik supaya aku terus dengan syarikat. Enam bulan kemudiannya aku Balik dengan plan akan based di HQ Dan datang India sebulan sekali.
Will it happened?
6.7.2019
Ampang

belasungkawa

Semalam dapat berita di FB pak khalid menghembuskan nafas terakhir. Dia kawan lama masa projek BP dulu. Semoga tenang di sana. ...