Monday, July 15, 2019

114. Bosnia Herzegovina

114. Outstation.
        Bosnia Herzegovina.
Setelah sepuluh bulan di PJ, Satu Hari aku dipanggil mengadap tuan Deputy Dan bila sampai dia terus kata, Tuan Besar nak kau ke Bosnia secepat munkin.
Nak buat apa? Sana Kan Ada HB? Aku Cuba taichi.
Dia nak kau tolong dia, Ada Hal yang aku Tak boleh bagitau. Hanya nama hang saja yang di sebut. Package macam orang yang pergi.
Tempoh? Berapa lama? Aku Tanya.
Dia jawap, aku pun Tak Tau.
Terus aku bagi katadua yang selalunya syarikat gagal nak menunaikan. Kalau Tak Tau berapa lama, Saya cuma boleh pergi enam bulan dengan syarat Surat dah Ada esuk. Kalau Surat Tak Ada, deal off. Aku confident Surat tu akan gagal sebagaimana sebelum2 ni. Dia terus panggil bos HR, kau settelkan Hal ni esuk juga, kalau fail, habis kau.
Aku senyum sambil kata, sejak bila depa effective buat kerja Dan aku terus blah lepas tu.
Rupanya tuhan Ada cerita lain Dan Surat tu Ada. Seminggu kemudiannya aku atas flight ke Sarajevo via Bangkok, Vienna.
Di Sana aku duduk di rumah sewa di Satu taman di lorong namanya Fuad Muhija. Mula2 dengan brader kamali Dan kemudiannya Choong. Kami di tingkat atas, tuan rumah di tingkat bawah. Depan rumah Ada American couple yang sudah sepuluh tahun berada di Balkan menjalankan kerja2 missionary.
Assignment pula adalah menyiasat kenapa pembinaan shopping complex burst budget Dan banyak variation. Kena nego dengan mafia nama Esco. Seorang tokey construction yang licik Dan handal. Rupanya dia dah kautim Dan ugut semua team Dan akhirnya ikut telunjuknya.
Proses nego gagal Dan kes ke mahkamah juga akhirnya. Tiada sebab untuk aku terus Ada di Sana.
Aku kemudiannya balik sebagaimana perjanjian asal. Banyak kenangan Dan soul searching di bumi Balkan ini. Walaupun di ajak sambung kontrak lagi tapi aku rasa cukuplah setakad itu saja.
9.7.2019
Ampang

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...