Tuesday, May 7, 2019

Tingkatan empat Dan lima

AKU DAN SMSAH JENAN 80 - 84

8.0  TINGKATAN EMPAT DAN LIMA

Keputusan SRP aku biasa tapi masih boleh meneruskan ke tingkatan empat. Beberapa orang kawan dari kelas D dahulu ada  yang tiada lagi bersama kami di tingkatan empat, antaranya Saharuddin Che Mat, Banturuk, Mohd Sahak dan Zuraini.
Di tingkatan empat ini aku ditempatkan di kelas Lima Sains Satu. Pada masa ini ada tiga kelas sains dan satu kelas sains social yang diperkenalkan pada tahun sebelumnya. Untuk masa tingkatan empat dan lima, kemasukan ke dalam kelas disusun semula atas kriteria yang aku tidak begitu jelas.
Kawan-kawan dari kelas D yang masih bersama-sama adalah Suhairi, Suhizan, Zul Conan, Siti Salwa, Tengku Farah. Manakala kawan-kawan dari kelas lain adalah seperti Firdaus, Mood Naim, Francisco, Nizam, Mat Noq, Julai, Khairul Azman, Zuhairi, Ahmad Natoi, Subhi, Mohana, Salha, Noraini, arwah Norazlina, noraishah, Hanny, Masni, Norsaadah, Faezah dan Noraziah. Manakala Farizz Fathan adalah sahabat baru yang masuk masa di tingkatan empat.

Kedudukan kelas kami adalah di tingkat bawah di hujung sekali berdekatan koridor ke bilik guru dan ke arah makmal dan kantin. Aku pulak duduk di barisan di tepi tingkap di belakang Mood Naim. Pihak perempuan pula duduk di dua barisan yang di depan. Ketua kelas pula seingat aku adalah Zul Conan. Ada beberapa pengawas dalam kelas aku  antaranya Suhizan, Nizam, Mohana, Norsaadah dan Salha.
Satu perkara yang misteri sampai sekarang adalah aku kadang2 dapat Surat yang Ada temucut. Orang yang mengirim pun Tak dapat di trace. Tiba2 saja Ada dalam meja. Kreatif sungguh depa.

Semasa di tingkatan empat, aku adalah antara yang  ke Nadwah kepimpinan islam di kolej islam kelang. Kawan-kawan yang terlibat sekali adalah Pak Non, Dahalil, Nazri Rejab, Nazri mahadir, Sudin, Pak Wan.  Cerita Nadwah ini akan di tulis kemudiannya nanti. Kenangan paling manis aku pernah menjadi imam untuk pelajar-pelajar Jenan walaupun aku ada sedikit perbezaan fahaman dengan orang-orang Kedah. Kami juga telah mengadakan nadwah di peringkat sekolah untuk kali pertamanya.
Selain dari itu masa tingkatan lima, aku juga jadi setiausaha untuk rumah cendikia. Ketua rumah pada masa itu adalah rakan sekelas aku di tingkatan rendah iaitu Suardi.

Persekolahan selama lima tahun berakhir bila tamatnya peperiksaan SPM di hujung tahun 1984. Semasa hri terakhir aku di Jenan Aku Dan rusli pergi round melihat beberapa kawasan jenan untuk Kali yang akhir Dan tidak tahu bila dapat datang ke situ lagi. Kami juga bertembung dengan Dua orang pelajar perempuan yang juga pusing 2 sekolah. Setelah berborak sedikit sebanyak, kami pun Mula beredar dengan menyangka itulah kali terakhir tanpa menyedari yang Allah ada perancangan lain.
Aku kemudiannya balik ke kampung Paya untuk  bersama2 keluarga sementara menunggu keputusan peperiksaan keluar.

26.4.2019
10.05pm Taman Andalas.

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...