Tuesday, May 7, 2019

Jenan di mana-mana 1

AKU DAN SMSAH JENAN 80 - 84.

Jenan di mana-mana - 1

Setelah keluar dari Jenan, aku rasa sangat sukar dan jarang aku jumpa ex-Jenan di mana-mana. Munkin aku sudah tidak kenal atau ingat atau mereka dari batch yang tidak pernah sekali dengan aku. Networking tidak berapa baik pada zaman itu atas berbagai-bagai sebab. Lagipun Facebook belum ada lagi.
Kali ini aku nak tulis tentang ex-Jenan yang aku temui sepanjang aku belajar di UKM atau selepas berkerja.

Semasa di UKM , batch 84 hanya aku sorang. Hanya beberapa senior yang aku kenal seperti Wan Azam, Zaidi Othman, Zulkifli, Jailani dan Mustapha Kamil. ZO Dan JJ selain Dari ex-Jenan, mereka juga Dari sekolah keb. Paya, Perlis. Beberapa tahun kemudian baru aku tahu Kak Marini juga ada di sana.
Tiba-tiba satu hari semasa aku di tahun dua, seorang perempuan datang menyapa aku di Perpustakaan Tun Sri Lanang. Ni Rizlan ka? Ya. Hang pun ada sini. Kata aku. Dia adalah Rohaya, dulu budak kelas Sains Sosial yang datang dari Sekolah Sains Kedah masa tingkatan empat. Dia rupanya sedang belajar di fakulti FSKK. Setelah berborak sikit sebanyak, aku pun blah dan tak jumpa dia lagi selepas itu sehingga aku graduate. Rupanya Ada jugak batch aku situ.

Sebenarnya ada dua orang lecturer yang pernah mengajar aku semasa aku di Fakulti Kejuruteraan. Tapi dek kerana kurang maklumat dan interaksi aku tidak tahu langsung pada masa itu.
Yang pertama adalah lecturer geoglogi, Dr Ibrahim Komoo ( sekarang Datuk Prof ). Dia mengajar budak civil engine subjek pengenalan geoglogi. Sampai pergi ke Karak dan Bentong kami tengok batu. Berpuluh tahun kemudiannya baru aku tahu dia juga ex-Jenan. Tapi aku Tak pasti dia batch Mana.

Lecturer yang seorang lagi adalah lecturer jabatan civil aku sendiri. Dia mengajar subjek berkaitan dengan pengangkutan. Dia juga penyelia tesis final year aku. Masa aku ke Cameron Highland untuk survey camp pergi dengan dia pun aku tak pernah berborak pasal hal-hal luar kursus kami. Nama dia En Ismail Abd Rahman batch 1979. Aku miss setahun saja dengan batch dia. Masa tu dia baru balik belajar dari US. Sekarang sudah Ir. Dr. Ismail dan mempunyai firma perunding kejuruteraan sendiri. Macamana aku boleh dapat tahu dia ex-Jenan? Satu hari on the way balik dari Melaka aku singgah di Majlis Jamuan SMSAHRAYA yang diadakan di Putrajaya. Masa aku lalu satu meja puak-puak senior, tiba-tiba aku nampak dia dan terus pergi tanya, Dr buat apa sini? Dia kata, Saya pun ex-Jenan jugak. Halamak, aku kata……nasib baik ada jamuan ni. Kalau tak sampai kesudah Kita tak tau. Kemudiannya aku pernah jumpa dia lagi dalam perjumpaan lain selepas itu.

27.4.2019
Taman Andalas

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...