Tuesday, May 7, 2019

Tingkatan dua

AKU DAN SMSAH JENAN 80 - 84

6.0  Tingkatan Dua, Tiga Dan Cendekia.

Masa tingkatan dua, aku masih di rumah satria. Bila habis setahun dan masuk tingkatan dua, kami pula jadi abang bawak. Adik bawak aku fakrurazi atau kami panggil Aji, orang aceh dari Yan, Kedah. Di dorm itu kami yang tingkatan dua ini yang paling senior. Kegiatan main bola dalam dorm masih di teruskan. Selalu kena denda dengan warden bila dah over.
Di dorm satria kali ini, aku pindah tempat. Kali ini duduk dengan siapa pun tak ingat tapi di sebelah kanan aku adalah zainuddin mat salleh yang kemudiannya kami panggil Din Seniak saja. Cuma Hassan sudah balik ke Kulim untuk meneruskan persekolahannya di sana.
Budin pula membuka kedai kecik jual barang2 keperluan. Maggi adalah hot item. Tapi kesian, kadang2 dia kena sabotaq
Aku tak banyak memori masa di tingkatan dua. Maklumlah dah senior sikit. Hidup tiada siapa yang kacau kalau kita tak kacau orang lain.

Di kelas pula tiada yang berubah cuma ketua kelas bertukar dari Pak Wan ke Sahabudin. Anak polis di alor janggus. Dia kemudiannya kami panggil Budin saja. Tapi ramai yang panggil Budin kuda akhirnya. Panjang ceritanya macamana nama kuda ni muncul. Kelas ini juga kehilangan satu kawan perempuan, Zuhana yang balik bersekolah di  Perlis.

Aku masih sama tidak telibat serius dengan mana-mana sukan untuk sekolah. Cuma aku termasuk dalam grup minoriti yang tidak pergi tengok wayang tiap-tiap malam sabtu. Kadang-kadang ikut usrah di masjid dengan senior-senior lain atau balik lepak di dorm sahaja.

Tahun 1982 adalah tahun kami ambil peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran atau SRP. Aku pun masih sama,  tidak serius belajar cuma berharap dapat meneruskan ke tingkatan empat di sekolah ini juga.
Masa di tahun ini, sistem rumah lama dibubarkan dan ditambah satu lagi rumah, iaitu Andeka. Aku pula tercampak ke rumah Cendikia di blok belakang dekat masjid. Hanya beberapa orang dari rumah Satria yang sekali dengan aku ke Cendikia. Antaranya Din Seniak, Zaki Mael dan Pak Aji junior. Ada beberapa sahabat baru dari rumah lain yang bersama-sama kami. Yang satu batch dengan aku seperti Rosaidi ( orang kampung Paya ) Pak Ku Ai, Wadi, Zul Husin, Mat Beh, Che Jol, Kancut, Zaki dan Che Det. Senior setahun pula seperti Che Ayoib, Ed Jin, Asri, Rejab Haron dari Sains Perlis dan Zaki Tok Lah dari Sains Kedah.  Yang junior setahun pulak adalah Junaidi, Shahidan, Faizal, Nazwal,Tarmizi. Geng tingkatan enam yang aku ingat cuma pak ku pazli Dari Langkawi Dan engku sahudri Dari sains perlis.
Manakala aku dan Tok Moh terpisah bila dia ke rumah Juara di tingkat bawah cendikia. Pada masa ni system dah lain sikit. Dorm kami yang hujung menghala ke masjid. Kali ini duduk bersama geng tingkatan empat dan satu manakala hujung sebelah lagi di duduki oleh tingkatan lima, dua dan enam. Geng matrik dok di bilik tengah. 
Masa ni pun ejoy sebab tadak siapa yang ganggu. Lagipun kami di tingkat atas dan hujung sekali.
Selepas peperiksaan SRP tamat, semua tingkatan tiga ada aktiviti-aktiviti sementara menunggu cuti sekolah habis. Yang aku paling ingat adalah kami ke Pantai Merdeka dan bermalam di Sana  beberapa hari.

26.4.2019
12.30 Tasek Permai

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...