Tuesday, May 14, 2019

Muqadimah

ENGINE MANIA UKM.

1. Muqadimah.

Dengan keputusan yang mencukupu aku dapat menjejak kaki ke university. Aku bersyukur kerana akhirnya tuhan memakbulkan doa bapak dan mak aku.

Aku ditawarkan ke fakulti kejuruteraan. Untuk tahun satu kami terpaksa mengambil subjek2 umum sebelum masuk ke jabatan di tahun ke dua.
Cerita bagaimana aku tercampak ke Jabatan Kejuruteraan Awam dan Stuktur akhinya pun agak unik akibat tiada sebarang pengetahuan dan cita-cita tentang bidang kejuruteraan.
Pada satu hari kami disuruh mengisi borang untuk memohon ke jabatan-jabatan di dalam fakulti kejuruteraan.
Aku mula-mula hendak memohon kejuruteraan elektrik tetapi kawan yang duduk sebelah aku, Asparizam ( sekarang haji ) tiba-tiba ajak masuk jabatan kejuruteraan awam. Katanya ini lebih baik dan dan nanti ada juga kawan. Rupanya dia dah ditawar sebelum ini sebab dia bukan dari Matrik sekolah tapi dari matrik Australia yang tidak dapat pergi sebab ekonomi meleset. Aku pun terus setuju tanpa memikir apa-apa sangat. Lagipun aku pun tak jelas sangat pasal kejuruteraan ni.
Begitulah kadang-kadang cara tuhan mengtakdirkan sesuatu hal kepada kita. Kalau tidak, aku pun tak tahu apa yang jadi sekarang ni.

Selepas itu baru aku jumpa geng Matrik UKM Jenan yang jadi repeaters di sekolah lain iaitu Rozmay dan Mat Sahak.
Untuk tahun pertama aku tinggal di dalam kampus, iaitu di Kamsis Ungku Omar. Rupanya tahun itu pihak puak2 pro-kerajaan memenangi pilihanraya kampus dan membuat beberapa perubahan. Salah satunya mencampurkan mahasiswa tahun satu dengan bangsa lain. Roomate aku masa di kolej adalah Darwinder singh. Tapi dia selalu tak ada dalam bilik sebab senior-senior singh selalu ajak dia keluar.
Pasukan yang kalah dalam election adalah senior Jenan aku yang pernah jadi ketua pengawas, Mustapha kamil ayub. Dia kalah agaknya sebab kes menentang pihak university yang memanggil penyanyi sudirman membuat konsert di dalam kampus.
Tapi cara-cara mereka di kampus tidak menarik minat aku yang lebih suka belajar dan membuat hal sendiri dengan geng kejuruteraan. Akibatnya aku tidak terlibat langsung dengan persatuan-persatuan dan kelab di university.
Sekali-sekala saja aku menjengah ke persatuan anak-anak perlis untuk mendapat maklumat-maklumat tertentu. Aku juga tidak terlibat dengan grup-grup dakwah yang macam cendawan tumbuh pada masa itu seperti Pas, Abim, Tabligh, Arqam dan lain-lain.
Aku tinggal di kampus, Kamsis Ungku Omar pada tahun pertama sahaja.
Tahun kedua aku dengan grup engineering tinggal di Taman Kajang Jaya. Aku terpaksa membeli sebuah motosikal untuk berulang-alik ke kampus Bangi.
Tahun ketiga kami menyewa di Teras Jernang. Rumah sewa yang dibuat khas untuk sewaan terletak jauh dari jalan raya. Berada di kawasan sungai berdekatan dengan lebuhraya PLUS dah sebuah batching plant konkrit. Kami menyewa di sana selama sehingga habis tahun empat. Bila balik waktu malam memang sukar. Aku pernah mengalami balik lewat kelas bahasa inggeris, malam jumaat dan dalam hujan renyai-renyai. Tiba-tiba motor Honda aku mati di tengah hutan kerana plug basah. Masa aku tengah buka plug macam-macam bunyi aku dengan dari hutan Bangi tu. Alhamdullilah ada seorang yang berhenti dan menyuluh aku sehingga selesai. Kalau tak entahla apa nak jadi kat aku.
Tapi dalam keadaan begitu, kami selalu keluar ke kajang dengan motosikal di tengah-tengah malam untuk makan-makan dan lepak di kajang.

15.5.2019
Rawang

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...