Thursday, March 7, 2019

Resident Engineer

26. Resident Engineer ( RE ).

Resident engineer atau singkatan panggilan RE ada orang yang paling berkuasa di site.
Mereka kadang2 macam Agong. Kata2 mereka juga hampir menjadi arahan mutlak walaupun bercanggah dengan contract dan drawings. Semua orang tabik dengan tahap professional seorang RE.
Pertembungan RE dan project manager tak boleh dielak. Masing2 ada objective Yang hendak dicapai. RE hendak project siap mengikut specifications dan procedure yang ditetapkan manakala project manager hendak progress project dan siap dalam masa yang di tetapkan. Selalunya bila clash, project manager jarang survive.
Cuma bila project turnkey, project manager akan cuba sedaya upaya untuk squeeze RE.
Aku dulu terpaksa jadi orang tengah atau orang suruhan antara Ir Teng dan abang B bila tahap perbezaan pendapat mereka jadi besar.
Kes yang terok di highway Plus Ipoh pulak lagi menyusahkan orang bawah bila inspector of work bertindak memecahkan sump drain kami yang cube test failed. Bos aku BC Yap bertindakbalas dengan membuat polis report. Berbulan-bulan orang bawah kedua-duannya tegang.
Walaubagaimana pun semua yang aku pernah involved adalah bagus dari segi professional diaorang kecuali dua orang.
Satu Vella masa project terakhir aku dengan Ireka di Lembah beringin. Berlagak gila mentang2 dia seconded dari client. Hari2 cari salah bos aku.
Kedua, ada seorang RE tu macam takut nak approved kan method statement sampai semua tergantung. Bila client tanya dia terus taici salah kontraktor. Last sekali aku offer buat mock-up untuk setiap method yang di hantar. Pun tak jalan jugak. Last2 kami belasah saja sampai siap project.
Ada sorang K.Sri masa di District cooling tower, Klcc yang lepas dia approved concreting, dia mesti ajak sapa2 pergi kat Wisma central teman dia minum. Dia selalu kata, let them do the work, we happy-happy here. Mampuih aku dengan Wak. Last2 kami sub jer minum2 tu dekat Mr Lim lab.
Di klcc itu juga aku terpaksa berurusan dengan RE dari Ireland. Walaupun dia ok tapi slang irish tu memeningkan kepala. Campur pulak welder aku yang cuma tau Bahasa melayu dan cina saja.

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...