Friday, March 1, 2019

Mencari permata

Mencari permata.

Mencari site supervisor dan engineers yang sesuai untuk hand on contractors sejak sepuluh tahun lepas bagai mencari permata di Dalam lumpur. Memang ramai yang graduate dan available dalam market tapi bukan semua sesuai dan tahan lasak untuk kerja2 site. Top scorer tidak menjamin mendapat apa yang aku hendak dari mereka.

Aku terpaksa admit site staff dulu masih terbaik berbanding sekarang. Even geologist macam wak Norhan boleh handle civil works dengan baik.  Sebagai comparison dua orang site engineer aku dulu ( AK dan RI ) yg selalu kena taji pun berganda baik Dari sekarang. Puncanya aku pun tak pasti. Tapi Dalam macam tu aku Ada jumpa Yang sangat bagus jugak semasa Di kem Batu pahat dulu walaupun dia Ada kelemahan lain.

Masa aku jadi chiep operasi merangkap project director untuk kem, untuk post baru supervisor dan engineers  aku akan interview sendiri.

Pada satu hari kami sedang mencari site engineer dan aku interview satu new enginiar Yang baru Ada setahun pengalaman.
Masa interview aku bagitau dia interview ini adalah Dalam bahasa ingggeris Dan saya tak nak dengar satu pun perkataan melayu dari mulut hang. Dia terus menggigil tapi teruskan menjawap soalan Dan bercerita tentang diri dan  pengalaman Dalam bahasa ingggeris Yang tungging terbalik. Maklumlah budak tu bersekolah Di sebuah sekolah agama Di Baling, Kedah. Ulu benar sekolah dia. Tapi dia dapat juga graduate dan dapat degree Dalam civil engineering Dan survived kerja dengan satu company cina buat sekolah. Company tu biar dia sorang2 di tapak project dan buat semua benda.
Tapi saya ambik juga dia jadi site engineer Dan terbukti dia perform. Dia kemudiannya ada bagitau Yang dia putus harap nak dapat kerja masa interview dengan aku.
Akhirnya dia habiskan project kami dan aku percaya dia akan terus berjaya. Dan kalau ada opportunity lagi aku akan recommend dia.

Tahniah bro.

You can agree or disagree dengan apa Yang aku tulis ni.

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...