Friday, March 8, 2019

Awak boleh kena stroke

29. Awak boleh kena stroke

Kerja dalam environment kontraktor adalah sangat stressfull terutama bila terlibat dengan project. Project ada dateline yang hendak di kejar. Bukan untuk siap saja tapi tiap2 item kerja ada dateline. Target mingguan dan bulanan juga Ada. Bila delay, lagi stress. Lebih2 lagi dapat client yang banyak cekadak.

Semasa aku di lebuhraya shah alam dengan percon pernah bila demam dan jumpa doktor. Tiba2 dia kata, teruk BP awak ni. Kalau macam ni awak boleh kena stroke. Hah.... terkejut gila aku. Biar betoi doktor ni.
Selepas tu Aku kena monitor tiap2 bulan sehingga okey. Macam2 buat termasuk amalkan zikir tiap2 pagi.

Namun begitu kegilaan terhadap makanan sedap, biryani, masakan kambing, organ dalaman, durian dan lain2 tak dapat di kawal dan aku teruskan. Itu belum campur makan tak ikut masa sebab terlalu sebok.

Alhamdullilah aku bertahan sehingga usia 51 tahun. Pada September tahun lepas aku kena juga serangan jantung mengikuti jejak bapa2 saudara aku.

Setelah dua blockage di ganti dengan stenting sekarang aku telah menjalani pemakanan yang lebih sihat dan meninggalkan terus pengambilan gula.

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...