Friday, March 8, 2019

Ana muhandis

30. Ana muhandis

Semasa di Madinah pada musim haji 2013 Aku dan hajjah masuk ke kedai sheikh arab untuk membeli barang. Sebab tak tau cakap arab Aku biar hajjah sorang dok nego sambil dia test Bahasa arab dia dengan sheikh madinah.

Setelah siap beli barang dan bayar, sheikh tu memuji2 kefasihan bahasa arab hajjah dan tanya di mana dia belajar sebab cakap dah macam orang mesir. Bila hajjah cakap di belajar di Malaya saja dan sekarang guru Bahasa arab, dia pun ingat aku pun terer juga.
Tiba2 dia tanya samada Aku pun cikgu jugak ka, terus aku cakap, Ana muhandis. Wahh bila dia dengar Aku ni enginiar, teruih dia ingat aku ni kaya macam engineers arab. Dia tak percaya bila hajjah cakap muhandis malezi ni fulus sikit saja dan terus mengeluarkan barang2 lain untuk kami beli. Menyesal gamaknya dah closed deal tadi.
Aku pun kata, bahaya ni. Jom cepat2 blah, nanti kena tahan sini pulak. Terus kami cabut dari kedai tu.

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...