Tuesday, March 19, 2019

Makan di Chennai

54. Makan di Chennai.

Memilih tempat makan di India tidak semudah di Malaya. Makanan atau minuman di tepi jalan atau warung di sana tidak digalakkan. Kalau nak minum kena air yang di masak. Kalau makan kena cari di kedai yang proper atau di hotel. Mencari yang halal di utara susah juga.

Kalau di Chennai selain yang di masak oleh tukang masak, aku selalu ke cawangan Restaurant Pelita yang beberapa tahun sebelum itu dibuka.
Aku selalu ke situ pada hari ahad. Sambil merasa makanan ala Malaya, selalu dapat borak dengan orang kedai yang boleh cakap melayu. Ada juga orang India Malaya yang hairan apa melayu macam aku buat situ. Dia yang datang sekejap pun dah tak tahan. Mereka Kebanyakkan nya datang untuk mendapatkan rawatan hospital yang murah.

Di situ juga aku jumpa junior UKM yang masa tu kerja dengan company Azrb yang juga buat project jalan. Kami selalu gader2 untuk menghilangkan kebosanan.

Di Hydrabad pula ada restaurant Little Penang yang di punyai oleh beberapa staff company IJM. Semua jenis masakan Penang ada di situ
Beberapa tahun kemudiannya, restaurant itu di jual kepada syarikat di bawah kementerian pelancongan.

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...