Wednesday, March 6, 2019

Geng lab

25. Geng Lab

Zaman Aku mula kerja dulu kontraktor kena sediakan lab/makmal di tapak untuk test yang boleh dikatakan basic seperti FDT, Mac probe, crushed cube dan ujian tanah dan pasir. Sekarang ni semua outsouce dan aku dah hilang syok bila test di buat di makmal luar.

Geng lab akan ada office sendiri dengan alat2 test mereka. Mereka selalunya dibawah Qaqc engineer atau manager. Dan mereka ada bos kecik yang aku rasa macam 'little Napoleon'. Kadang2 geng ni sangat notorious yang boleh menyusahkan semua orang. Kalau silap handle, results test tak cantik dan mengganggu progress.Mereka sangat anti site engineer atau supervisor yang berlagak.

Aku alhamdullilah dapat berbaik2 dengan geng2 ni. Sampai boleh berpakat pekena konsultan yang lorat sangat ( bukan semua ).

Semasa dengan Ireka di Ipoh ada seorang technician konsultan yang selalu menyusahkan kami. Time dia datang test , selalu pijak2 tanah atau crushed run yang baru kami compact dan kata, failed ni. Compact lain teruih blah. Yop TA, lab aku pun tak boleh buat apa, terpaksa ikut. Yang aku geram tu belum test dah kata failed. Dia ingat kasut dia tu ada alat test ka. Kami kemudiannya terpaksa pekena dia. Tiap kali dia datang nak test, aku dah sedia pasir dalam poket. Bila dia leka, terus pass kat yop TA boh dalam plastic. Kami terus pakai tektik sama lepas dan masalah failed selesai sampai dia pun hairan. Tak lama lepas dia berhenti dari site tu.
Satu kisah lagi di project keretapi kerteh dengan konsultan Minco. Lab consultant tu seorang geologist yang lorat jugak. Selalu kacau walaupun cow lain dah ok. Yang pun kena ajar jugak. Aku kali ni pakat dengan azli dan mat Dan untuk failed kan tanah dibeberapa bukit tepi sungai kerteh sampai suitable material yang approved untuk filling jadi negative. Kena import tanah untuk siapkan project. Turun abih client petronas dan doktor2 tanah Minco termasuk Dr Nagendra yang kcin dengan aku. Last2 Minco terpaksa allow juga tanah yg failed tapi ok tu untuk buat filling.

Bila aku jadi project manager, geng lab akan baik ja dengan aku sebab dah masak dengan trick depa kat site.

belasungkawa

Semalam dapat berita di FB pak khalid menghembuskan nafas terakhir. Dia kawan lama masa projek BP dulu. Semoga tenang di sana. ...