Monday, March 11, 2019

Pengorbanan seorang isteri

33. Pengorbanan seorang isteri

Masa aku di sekolah aku tak tau apa2 pasal kerjaya sebagai engineer. Kalau orang tanya pasal bila besar nak jadi apa, jawapan cuma cikgu, polis, askar.
Masa mula2 daftar fakulti kejuruteraan UKM pun masih blur. Mula2 nak ambik kej. Letrik tapi kawan yang duduk sebelah , Hj Aspa kata joint la masuk civil, boleh kita joint nanti. Aku pun tick kej awam dan struktur.
Masa aku praktikal training di GEA subang jaya baru aku exposed sikit pasal construction. Itupun environment consultant.
Bila Aku start kerja di Ireka, Ipoh baru aku tau apa engineer buat dengan company kontraktor di project. Di sana baru Aku tengok dan alami betapa sukarnya kerja di bidang pembinaan lebih2 lagi dengan kontraktor.
Apa yang sukar?
Kerja dahla tak tentu masa, ada malam, ada siang. Di project KLCC cooling tower lagi teruk. Concreting memang malam2 dan bila concrete basement slab non-stop tiga hari dua malam. Belum kira kerja hari ahad dan public holiday yang lain. Tapi masa tu masih bujang. Buat apa tiada siapa yang tanya dan larang. Hidup adalah kerja dan kerja. Nak cari bakal mem pun tadak masa. Tapi alhamdullilah jumpa juga seorang cikgu. Bila dia talipon tanya, ada mana? Ada di site, kerja. Malam2 talipon pun kerja.
Bila kahwin, Aku mengheret isteri dengan hidup seorang engineer yang gila kerja, kejar progress dan deadline nak siapkan project. Nasib baik dah train awal. Tapi satu hari dia tanya, cikgu kat sekolah laki dia engineer juga tapi selalu ja ada masa dengan family. Aku tadak  jawapan langsung.
Keadaan lagi sukar bila mula outstation. Aku mula jadi weekend husband masa project kuantan - kerteh railway dengan percon. Balik Lembah klang lapan ke kuantan, india, besut, bosnia, melaka dan last sekali batu pahat. Total outstation semuanya empat belas tahun. Itu pun dah gaduh dengan bos besar.
Sepanjang masa itulah hajjah sorang diri menguruskan anak2 dan semua hal rumah.
Aku miss melihat anak2 membesar. Banyak kontra dari pronya.
Walaubagaimana pun itu perjalanan yang telah ditakdirkan.

Terimakasih hajjah Ummi Ubaida atas pengorbananmu.

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...