Saturday, March 16, 2019

Practical training

44. Practical training.

Salah satu komponen penting semasa pengajian adalah kewajipan menjalankan practical training dengan firma consultant atau syarikat pembinaan.

Aku dan rakan sekuliah suntara telah disenaraikan untuk training di consultant GEA yang beribu pejabat di Subang Jaya. Tuan firma tu adalah Tuan Ir shaikh dan bekas ketua jabatan kami Ir Dr Ramli pun berada di situ. Consultant ini lebih kepada bidang geotechnical. Selain membuat rekabentuk geotechnical lain, mereka juga merekabentuk dan menyelia projek tambakan di Sime Uep ( sekarang subang Jaya) menggunakan kaedah control filling. Kaedah ini adalah untuk mempercepatkan proses penambakan tanah.

Training kami dibahagikan kepada office dan site. Di office aku ditugaskan untuk menolong Ir Jasni dalam rekabentuk geotechnical untuk project Serendah Golf.
Manakala di site pula kami bersama2 site engineer dan technician lain dalam menyelia kerja2 tanah. Dua orang engineer situ kemudiannya menjadi ARE di project pertama yang aku kerja di Plus highway, Ipoh.

Setelah enam bulan, aku balik ke kampus untuk  menghabiskan pengajian di tahun empat.

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...