Monday, March 18, 2019

Embankment failure

53. Embankment failure.

Embankment failure adalah antara perkara yang kontraktor tak sanggup menghadapinya. Walaupun  bukan salah kontraktor tapi untuk menunggu keputusan dan melalukan kerja2 repair adalah sangat menyusahkan. Keadaan jenis tanah serta aliran air bawah tanah susah untuk diagak dan kesesuaian dengan design pulak satu cabaran. Lagi2 bila designer tidak mempunyai data ujian tanah yang tepat. Faham2 sajalah macamana soil investigation di Malaya ni di buat.

Kesalahan kontraktor adalah mereka hendak cepat mengejar progress. Kalau boleh hari2 hendak tambak tanah. Kalau tanah bangsa marine clay, kemungkinan besar failure boleh berlaku bila tambakan jadi aggressive.

Aku berhadapan dengan embankment failure ni di tiga project semasa aku masih site engineer dan bila jadi construction manager.

Masa aku di Kesas, consultant hanya bagi tambak selang sehari. Itupun failed jugak bila sampai area yang ada super elevation sebelah. Sudah stage empat pun failed juga.
Semasa di Kerteh, kami mengejar masa. Tambak siang dan malam. Akhirnya platform failed jugak. Dashyatnya movement tanah bila failed bila kami tengok paip settlement marker macam di potong dengan laser.

Masa si Gebeng, subcon Fenki nak cepat siap sebab mereka ada banyak lori tanah dan tak mahu idling. Walaupun aku sudah predict untuk buat alternate filling tapi bos tak bagi. Failed sepanjang 800 meter. Sudah repair insurance tak mau bayar sebab design salah.

Berhati-hatilah buat jalan di kawasan marine clay terutama coastal area, klang , banting, kuala Selangor, kuantan, kerteh dan juga di penang.

belasungkawa

Semalam dapat berita di FB pak khalid menghembuskan nafas terakhir. Dia kawan lama masa projek BP dulu. Semoga tenang di sana. ...