Tuesday, May 19, 2009

politik yang macamana..........

aku pada mulanya tidak berhajat untuk menulis apa-apa yang bersangkut dengan politik terutama dengan apa yang berlaku di malaysia sejak mac tahun lalu. tetapi beberapa pertanyaan dari dua sahabat menyebabkan aku rasa perlu tulis sikit berkaitan politik tapi dari sudut yang dari kacamata aku sendiri.

persoalan yang pertama adalah ada beberapa kerat atau individu di malaysia yang merasakan politik tidak perlu terutama yang bersangkutkan islam.apa yang ada dalam perlembagaan negara dan negeri yang ketuanya ada agong dan raja atau sultan adalah cukup. kita ikut sahaja.kalau kita baik dan bagus,maka semuanya akan bagus.

yang kedua adalah mengenai parti pas yang hangat diperhatikan ramai manusia di malaysia sekarang ini baik yang islam atau yang bukan islam.apa yang mereka perjuangkan atau apa sebenarnya yang mereka inginkan atau apakah cita-cita sebenar mereka dan bagaimana mereka hendak melaksanakan cita-cita dan perjuangan mereka.


banyak tafsiran-tafsiran yang mengatakan perlunya kepada politik dalam gerakan islam dan tak perlu di hurai satu persatu di sini.
sebenarnya kehidupan itu sendiri politik. hubungan antara manusia adalah politik.dalam kerja ada politik-politiknya. dalam keluarga pun ada politik, antaara anak beranak, adik beradik atau saudara-saudara. untuk naik dalam satu-satu syrikat atau organisasi lagi banyak politik.pendek kata bila ada melibatkan wang, maka sangat tinggilah politik.
cuma di sini adakah politik yang kita hendak itu mendapat keredhaan allah atau tidak.adakah politik itu akan membawa kita ke syurga nanti. adakah dengan berpolitik kita akan lupa allah atau adakah politik akan menjadikan kita kufur dan lupa kepada tuhan. pada aku kalau berpolitik dapat menjadikan kita lagi dekat denga allah, menjadi manusia serta anak atau suami atau isteri yang baik apa masalahnya.

No comments:

Post a Comment

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...