Sunday, May 17, 2009

perjalanan ke mostar dan dubrovnik - 3



dari mostar ke dubrovnik dua kali kena lalu sempadan.mula-mula masuk croatia, pastu masuk bosnia ke satu bandar nama Neum.inilah satu-satu-nya jalan laut bosnia.hanya dua kilimeter sahaja. kalau tengok peta janggal sangat.sempadan di ubah selepas perang. inilah akibat bila bangsa jadi lemah ,minoriti dan yang penting sekali bila islam tidak lagi menjadi segala-galanya. bangsa melayu islam pun akan jadi macam ini bila agama mula di ketepikan. contoh terdekat apa yang terjadi kepada umat islam di thailand,pilipina dan hatta di indonesia.





pukul 12 kami sampai ke bandar dubrovnik.bandar ini dikatakan bandar tercantik di dunia. kalau tengok pemandangannya memang cantik. bandar ini juga mempunyai sumber kewangan yang stabil kerana sektor pelancongannya. keseluruhannya bercirikan roman italia. penduduk sini majoritinya kristian katholik.tak nampak sebuah mesjid pun sini.munkin kalau ada kecil saja. tempat yang paling bersejarah ada kota lama dubrovnik. sinilah pelancong berkerumun.kota ini dibina betul-betul tepi laut. keluasannya sangat besar dan macam bandar kecil di dalamnya.sekarang di dalamnya diisi dengan kedai cenderamata dan restoran.yang aku hairan walaupun tepi laut harga masakan yang berasaskan laut macam ikan sangat mahal. munkin tak pergi laut menangkap ikan dia orang ini.

kota ini juga yang pertama di serang oleh puak serb yugoslavia sebelum merebak ke tempat lain di bosnia. munkin kerana tempat ini sangat cantik dan strategik.berbaloi kalau dapat kuasai bangar ini.






pukul tiga petang,kami bertolak balik. masa perjalanan balik kami singgah di satu pantai.ingatkan pantai depa berpasir tapi berbatu. bolehlah rendam kaki dalam air masin dan urutkan tapak kaki dengan batu. pantai tu kosong saja,munkin sebab hari biasa.


beberapa gambar kota dari jeti kecil.











No comments:

Post a Comment

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...