Friday, February 7, 2020

bukan roket sains

185. Bukan roket science.

Minggu lepas ada seorang bos head company complain kat aku, susahla Saya haji. Saya bukan engineer nak tahu semua pasal hal-hal construction ni. Client kita ni dok call dan taji-taji saya.

Aku pulak tanpa penapis terus cakap, construction ni bukan macam bidang roket science, ramai jugak yang boleh handle walaupun asalnya bukan engineer by training. Beberapa Tokey dan ex bos saya dulu pun ramai yang bukan engineer, tapi depa kudakan saya sebab saya engineer.

Syaratnya kena ada management skills dan common sense yang tinggi dan baik. Lain-lain tu kena la belajar sikit-sikit through experience.
Zaman dulu masa  aku mula start kerja, tokey-tokey bukan dari teknikal sebab engineer semua kerja dengan JKR atau consultant buat design. Bila ada project besar baru diaorang engaged engineer. Kalau tak apa-apa background pun boleh jadi project manager. Supervisor lagi la. Nak cari yang ada diploma dulu pun susah. Bekas-bekas  operator mesin la yang jadi supervisor. Abang ' long ' pun boleh jadi supervisor.

Tokey pertama Aku asalnya bawa Lori hantu ja. Tapi boleh manage construction company sampai jadi public listed.


Zaman dah berubah.
11.1.2020
Ampang

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...