Showing posts with label managing bos story. Show all posts
Showing posts with label managing bos story. Show all posts

Tuesday, April 7, 2020

tahniah haji

Tahniah haji, Bo's lama yang dilantik menjadi bos perbadanan negeri.

Memang sesuai dah tu.


Thursday, June 28, 2018

Goodbye

After almost two years my engineer, naim left us to joint our previous bos.
Seeing him improved as engineer was my biggest satisfaction but unfortunately we cannot finish current job together and continue further and see him become project manager.

Adious and gud luck!!!

Saturday, October 21, 2017

Patutla penat

Setelah berbelas tahun tak attend interview untuk kerja baru, petang Hari jumaat baru ni gagahkan diri untuk hadir Di Damansara Jaya dengan company spring energy setelah Di pujuk oleh headhunter.

Yang nak cerita ni bukan sangat pasal interview tapi pasal shortage project manager Dan attitude enginiar 2 baru. Rupanya company tu pun mengalami masalah Yang Sama. End up Bo's kena kerja lebih teruk walaupun dah Ada team kat site.
Daripada interview dah jadi sharing sessions dengan GM Dan AGM construction company tu.

Patutla Aku memang terasa penat sangat bila dah five series ni. Dah Aku tak kesaorangan.

So, what's next?

Monday, October 9, 2017

Pergi baca drawings

Hari ni nak cerita pasal sorang supervisor Di Realis project kem Batu pahat.

Satu hari dengan tergesa-gesa dia datang jumpa Dan bagitau, bos, Ada problem Di bangunan Yang saya Jaga. Problems teknikal.
Saya Tanya, drawings kata apa?
Dia jawap, drawings saya tak baca lagi.

Teruslah dia kena, what.....!!!!&£@£&@£#&.
Sapa kata problem ni? Bangla, Indo, Vietnam?
Depa report hang terus nak pass kat saya.
Belajaq tinggi2, Ada diploma, last2 dengar cakap Macai. Naik Moto pegi balik site sehari sepuloh Kali pun tak guna.

Hang pi baca drawings baru jumpa saya.

Thursday, October 5, 2017

My enginiar and HR

Baru teringat satu lagi cerita pasal enginiar Miji.
Satu hari Anuar HR Bumihiway talipon Dan Tanya , Lan , kenapa hang gaduh dengan Fakamizi Ahmad?
Aku jawap, haaaaa......sapa cakap?
Dia kata, ni Vijay bagi report lepas balik interview Mizi Yang bagi Surat design.
Aku terus jawap, celaka Vijay........hang Tanya dia sendiri la.
Dia kata, tu Yang Aku pelik Dan talipon ni.

Aku pun terus Cari Miji Dan cakap dengan Anuar ni, dia kata kita dua gaduh.

Miji pun teruih cakap dengan Anuar, mana Ada bos.

Aku pun belah biar Mini settle dengan Anuar.

Lepas tu Aku Tanya Miji, apa Yang hang cakap kat India celup tu?
Miji jawap, saya taji dia bos gaji lambat Dan sikit Naik. Saya dah lama kerja dengan company ni.

Aku pun angguk saja la.

Lain2 kena Tanya enginiar Miji.

Saturday, September 30, 2017

Kisah bos hampir masuk jel

Cerita Hari ni untuk enginiar2 Gebeng aku dulu , Miji, Syed Yang dah jadi Project manager sekarang.

Kisah ini berlaku kat aku beberapa tahun lepas Di project kem Batu pahat Yang menyebabkan photo aku Ada Di paper Sinar Dan Metro.

Satu hari site kena serbu dengan imegresen Batu pahat sebab Ada aduan illegal workers.
Masa serbu tu aku tengah chair sub-contractor meeting. Kat luar dah heboh pegawai 2 imegresen dah ambik semua IC staff Realis. Mereka sedang mencari siapa boh site tu.
Kami Dalam meeting dah mendapat info Dan sedang tunggu masa nak blah.
Mengikut petua semasa, boh kena hilangkan diri masa2 Gini.

Aku pun berpakat dengan Bos subcon Letrik, Zakuan ( dulu Rasma Gong Kedak ) untuk lari dari site dengan kereta dia. Kami semua pun keluar dari bilik meeting untuk keluar ke kereta.
Sedang Aku dok buka pintu kereta, tiba Aku dengar suara site engineer aku bercakap, tuan, inilah bos saya sambil memperkenalkan Aku.
Tension Aku dengar sambil membebel, apahal la engineer aku ni.
Terus pegawai tu cakap, encik bagi IC Dan ikut saya sekarang. Dia pun panggil geng2 dia suruh bagi balik IC staff2 lain.
Aku dengan stress kat engineer aku sambil membebel kat  dia banyak2.

Selepas kena berhimpun dengan indon2 Dan bangla2 Yang kena tangkap, Aku pun dibawa ke balai untuk Di introgate. Setelah berjam2 konar Sana sini petang dekat magrib baru Di lepaskan.

Masa ambik balik IC, pegawai tu kata, encik selangkah lagi nak masuk jel. Teruih Aku teringat kes Meor yg dok Dalam jel Di project bumihiway UIA dulu.
Aku balik dengan perasaan bengang giler dengan enginiar Aku tu.

Untuk Pak Syed Dan Miji, becarefull dengan enginiar 2 baru sekarang. Hampir masuk jel bos depa.

Thursday, September 14, 2017

Site clerk jantan

Hari ini nak cerita pasal kerani kami yang paling bongsu.

Namanya Faiz. Orang Taman Sri Gombak.
Mula jumpa dia masa saya joint Bumihiway Di Sri Damansara Diamond  interchange project. Sakit juga project tu. Saya joint dah first EOT. 
Masa interview dengan Pak aji Bhar dia kata project tu ok. PM tadak pun project berjalan lancar.

Masa saya masuk office first day, saya berkenalan dengan dia Dan Tanya, sapa site clerk sini?
Dia jawap, saya la.
Saya kata Biaq betui. Site clerk jantan? Hhhmmmm...... sebelum ni dah dua company Dan beberapa project, semua site clerk pompuan.
Ok. Munkin Ada baguih jugak.

Akhirnya project Diamond interchange tu siap Dan dia pindah ke Gebeng by pass. Dia jadi site clerk jugak.
Rupanya site clerk lelaki ni banyak advantage nya. Boleh suruh macam2. Siang Malam kerja pun tak risau. Boleh tolong jadi dreba jugak.
Selamat project manager bila berdua-duan pi ke Hulu Dan hilir dengan clerk jantan.

Sekarang ni entah apa dia buat kerja dengan Fenki.

Friday, August 25, 2017

Malas tengok drawings

Satu hari empat tahun lalu seorang site supervisor datang jumpa Aku.

Bos, saya Ada problem kat site. Instead of Tanya apa problem dia, Aku Tanya, drawings cakap apa?
Dia jawap, drawings saya belum tengok lagi.

Bila dengar dia jawap macam tu, angin taufan Aku tiba-tiba datang, woiiiiii........@#£&£#@ !!!!!
Terok la macam ni, macamana hang tau Ada problem! Dengar cakap  Bangla saja ka? 

Hang pi tengok Dan baca drawings sekarang, lepas tu baru jumpa saya. Sia-sia Saja pi sekolah belajar.....bla....bla....bla....

Friday, August 18, 2017

Supervisor bermasalah

Hari ni cerita seorang senior supervisor Yang paling susah nak handle. sepanjang aku kerja sejak dulu hingga sekarang tak pernah jumpa Yang macam ni. Ujian betul dia ni kat aku Dan enginiar Miji.
Nama pun dah lupa cuma yang Ingat dia dok Di felda Neram sempadan Pahang Dan Ganu.

Dia ni selalu datang lewat Dan kadang2 hilang terus. Banyak alasan yang dibagi bila Aku panggil dia. Enginiar Miji pun stress Dan terpaksa jadi supervisor kat site.
Disebabkan dia tiap2 hari2 pukul 8.15 aku terpaksa kena garis Di buku kedatangan. Setelah Yang tu tak berkesan, terpaksa pulak create counseling form Dan membuat counseling session tak bertauliah dengan staff -staff Yang bermasalah.
Sampai satu ketika Kami terpaksa monitor Di Jalan keluar Aspa cottage untuk tahu pukul berapa dia sampai site.
Celah2 tu motor company pun hilang.

Banyak Kali Aku panggil Dan taji tapi dia sangat liat nak berubah. Akhirnya setelah lebih tiga Kali Aku buat counseling session,memo tentang hal ni telah Di hantar ke HQ untuk tindakan seterusnya. Beberapa amaran  Di bagi kat dia Dan akhirnya Di tamatkan kontrak.

Dia beberapa Kali jumpa Aku merayu2 tapi  dah terlambat.

Cerita supervisor ni pun Aku selalu ulang tayang kat staff Aku Yang bermasalah.

Wednesday, August 16, 2017

Awat hang buli enginiar aku

Hari ni cerita terakhir Yang bersangkut dengan enginiar Miji.
Satu hari Miji datang jumpa Dan Tanya, Bos, Mr Beruang ( panggilan manja untuk Mr R Yang sekarang dah jadi politicians)  lain macam pulak dengan saya Hari ni. Ada apa2 ke?

Aha. Ada. Saya Ada 'sound' dia sikit Ari tu sebab saya tengok dia macam dok buli hang.
Wahhh.....Bos sound apa?

Saya jawap, don't worry. Saya kenai sangat dia. Dulu masa project kerteh, saya sama-sama site engineer dengan dia.
Saya cakap kat dia, hang jangan buat macam tu kat enginiar muda-muda macam Miji.
Aku tengok macam hang dok buli dia. Kita makin Tua, nanti  bila2 kalau Kita ambik sub contract mana2 tiba2 dia Yang jadi consultant, mampuih hang. Sikit2 dah lah.

Dia jawap, ok Aku tengok macamana.

Mr B pun tak lama Di project Kami bila bos Besar KC takeover project tu Dan dia kena sack 24 hours for reasons saya pun tak tau sampai sekarang.
Lepas tu Kami jumpa lagi Di project GK. Cuma Kali ni dia consultant package sebelah.
Sekarang dah masuk politics, nyaris dok Dalam jel kes dengan SPRM.

Macam2 boleh jadi dengan kuasa Allah.

Monday, August 14, 2017

Cerita enginiar Gebeng

Ada orang tak puashati cerita boh2 lama semalam.
Jadi nak post saja cerita2 lama sini saja la.

Kali ni nak cerita pasal enginiar miji Yang Jaga bridge di Gebeng by pass.

Cerita ni Aku selalu guna untuk site engineer tertentu selepas tu hingga sekarang.

Satu hari Aku panggil dia nak bincang pasal kerja Dan planning untuk bridge di site.

Lama dok cerita Dari satu bridge ke satu bridge, Dan Aku sebok tulis semua Yang dibincang tiba 2 Perasan Yang dia tak tulih apa2 cuma dengar saja.
Aku kata woii.....tak tulis Ka? Mana buku nota?
Dia tak jawap tapi tunjukkan jari kat kepala maknanya dia Ingat semua.

Amboi hang, Aku kata. Dalam hati bengang giler. Ok lah. Stop sini dulu nanti sambung kemudian.

Sebulan kemudian, Aku panggil dia lagi.
Kali ni Aku tak tulis apa2  Dan recall balik Yang Kami discuss dulu.
Bila Tanya satu, banyak dia tak Ingat.
Apa lagi, Aku pun ceramah dia cukup 2.bla...bla....tu la saya kata kita kena tulis semua. Otak Kita mana boleh Ingat.
Dia diam saja.

Mulai Hari Itu bila jumpa nak bincang, dia sentiasa bawa buku nota.

Cerita ni selalu jadi motivasi untuk enginiar2 gen Y sekarang ni Yang lagi terok Dari Miji.

Sunday, August 13, 2017

hang follow drawings

Hari ni tak nak cerita pasal boh authority atau consultant tapi Boh sendiri.

Masa Di project buat jalan ( pantai Timur lagi ), Boh Kami Mr AAR Yang Kami panggil abang B Yang goyang bila Boh sub_con berpangkat datuk taji dia.

Satu hari dia panggil Aku, Lan, apasal Datuk F kata kita stop filling earth dia? letter apa hang bagi kat dia?
Aku kata, mana Ada. Saya cuma nak depa filling alternate day saja takut embankment tu pecah kalau filling hari2.
Letter tu memang saya draft tapi Boh yang sign.
Dia Balas, wahhh susah la. Consultant kata apa? Ada hang check?
Aku jawap, Ada hantar TQ. Depa kata follow original drawing.
Dia bertambah marah, kenapa degil, follow ja la. Aku nak Kau cancel instructions tu.
Okey. Aku jawap sambil membebel Dan belah.

Tiga minggu kemudian dia pindah ke HQ Dan diganti dengan Boh baru Haji AT.
Seminggu lepas tu embankment crack sepanjang 800 meter.
Aku bagai nak gila menguruskan hal tu dang teringat abang B. Kalau dia Ada mampuih Aku taji dia balik.

Apo nak buek, dah nasib badan jadi Macai. Bagi nasihat pun hampeh.

Saturday, August 12, 2017

Nasib enginiar

Dua belas tahun lepas semasa menyiapkan satu projek Di sempadan dua buah negeri Di pantai Timur, Aku Ada berborak dengan Boh consultant Yang lebih kurang macam ni.

Kenapa hang tak highlights Ada design saya Yang tak boleh construct kat site?
Aku jawap, saya dah highlight tapi orang Haji kat site kata follow her drawings. Yang saya proposed depa kata susah nak settle dengan HQ. Jadi saya follow jer lah walaupun pun tak betul.
Dia jawap, ya la. Hang Kan enginiar Yang dah lama dok Jaga project. Hang mesti tau bila nak handover macam ni, mesti banyak orang Tanya. Kalau depa tak dengaq bagitau Aku.

Nampak bodoh pulak Kita ni.

Aku pun garu2 kepala Yang tak gatal sambil membebel, saya jugak Yang kena !!

Wednesday, November 30, 2016

KPI CEO

Core Areas of Knowledge and Skills Required by Chief Executive Officers

The chief executive officer is the overall, primary management and leadership role in the organization. Therefore, it's critical that chief executive officers have strong knowledge and skills in a wide variety of areas. However, there are certain basic areas of knowledge and skills which provide the foundation from which chief executive officers can add knowledge and skills customized to the particular nature of their organization, its industry (service, manufacturing, wholesale, etc.) and the current environment (political, social, economic and technological).

Basics in Management and Leadership
- Managing Yourself
- Basic, Entry-Level Skills in Organizational Management
- Core Competencies for Leading
- Boards of Directors

Planning
- Business Planning (plan a new business organization, product, business department, etc.)
- Strategic Planning (establish organizational goals and how to reach them)

Organizing
- Human Resources Management
- Organizing Staff
- Organizing Various Types of Groups
- Organizing a New Business (whether for-profit or nonprofit)
- Re-Organizing a Current Business

Leading
-Leading Other Individuals
-Leading Groups
-Leading Organizations

Coordinating Activities and Resources (including performance management)
- Ethics Management Systems
- Finances (For-Profit) or Finances (Nonprofit)
- Fundraising (For-Profit) or Fundraising (Nonprofit)
- Employee Performance Management
- Group Performance Management
- Organizational Change Management
- Organizational Performance Management
- Policies and Procedures
- Product/Service Management
- Program Management
- Marketing and Promotions and
- Public and Media Relations

Friday, November 11, 2016

Will crown prince survived?

DRAMA HuJUNG TAHUN 2016

Beberapa bulan lepas maharaja telah mendengar berita dari si kitam yang putera mahkota sedang melobi projek baru dengan saudagar MahCai dari Kota Ahsing.

Cerita minggu lepas.

Crown prince slash his no 1 assistant and force him out.

Cerita minggu sebelum tu.

The king freeze one of crown prince assistance.

Cerita minggu sebelum tu lagi.

The king nominate new candidate for Crown prince post.

Ini sudah kes marah anak, pukul menantu.

Will crown prince survived?

Drama ulang tayang sejak 40 tahun dulu......

Thursday, September 22, 2016

Who you are

Receive this from friend.

So true especially on project manager.

*��Project Manager* is a Person who thinks nine women can deliver a baby in One month.
����������

*��Procurement manager* is a Person who thinks it will take 18 months to deliver a Baby.
����������

*��Operations Head* is one who thinks single woman can deliver nine babies in one month if works harder.
����������

*��Marketing Manager* is a person who convinces anyone that he can deliver a baby even if no man and woman are available.
����������

*��Financial Budget* Team thinks they don't need a man or woman; they'll produce a child with zero resources.
����������

*�� Planning Team* thinks they don't care whether the child is delivered, they'll just document 9 months.
����������

*��Quality Auditor* is the person who is never happy with a delivered baby.
����������

*��HR Manager* is a person who thinks that... a Donkey can deliver a Human Baby - if given 9 Months.
����������

*��Customer* is the one who doesn't know why he wants a baby….!!!!!
����������.......     

��������������

Dedicated  for all corporate guys��

Saturday, August 13, 2016

Running train

Ada boh dulu bagitau managing projek ni macam dok di atas running train.

Yang ni aku yang tambah :-

1. Samada keretapu tu sampai stesen dengan selamat, siap on time la tu atau
2. Crash masa dalam perjalanan, kira kena terminate atau shareholder decide lari malam atau
3. Terkemut2 jalan slow2 di atas landasan. Kadang berjalan, kekadang stop tunggu.
Lama2 crew2 dan penumpang lompat turun dan abandon the train.

Kat mana kita sekarang ni....?

Wednesday, January 22, 2014

Goncang kelapa busuk

Today I heard another old malay saying from masterji as above topic.
Very true many boses reluctant to shake rotten coconut tree since it will fall on their head.
Sometimes include me as we always pity those who affected either own staff or subcontractor.
But through years of my experience this rotten coconut will make your life difficult when it fall down.

Choice again to boses to be good guy or bad guy.

Tuesday, December 24, 2013

Betrayed

Today comfirm I had been betrayed by one of my trusted staff.
Money will make some people lost their minds when opportunity comes.

At that time they forgot god.
They forgot they will ended in hell.

Eventhough this is not the worst I had experience but I still sick about it.
No use if you are good worker but no integrity.

Tuesday, December 17, 2013

Dah kena

Lepas Spurs kena tibai lima kosong dengan livefuul, AVB kena sack.
Bila result dah tak ok dan bolos berbakul2, bos besar terpaksa buat keputusan.
Teringat macai aku yang tiga orang dulu bila bos besar dah rasa diaorang bukan orangnya untuk habiskan projek

roadmap DS zahid next PM11

Roadmap DS jahid to be next PM11 Recent prn johor results show that umno had completely  kill parti bersatu that stole their voters during p...