Wednesday, July 15, 2009

bosnia kembali

akhirnya setelah menempuh perjalanan yang memakan masa hampir 24 jam melalui kota singa dan istanbul aku kembali memijak tanah bosnia.terasa lemah dan ingatan terhadap malaya tersangat kuat.
perjalanan kali ini lancar walaupun menunggu terlalu lama untuk penerbangan seterusnya terutama di stanbul yang hampir 10 jam menunggu.
tumpuan aku bila berjalan masih kepada tempat solat. di changi walaupun tempat yang disediakan adalah untuk semua agama, tapi muslim yang menggunakan.ada tempat wuduk juga dan aku sempat solat dengan warga singa serta pengembara yang lain.ramail juga orang yang berjemaah pada masa itu.
tapi lain pula di istanbul.walaupun tempat solat adalah untuk orang islam sepenuhnya tapi mendukacitakan bila puak-puak afrika ambil kesempatan untuk tidur. dan ada yang berdenkur pula. lebih sedih pula, keadaan tidak berubah bila masuk waktu.ada yang masih tidur, ada yang duduk-duduk saja.tiada solat jemah. ada satu kumpulan puak tabligh pun tidak buat apa-apa. mereka pandang saja terutama bila aku mula solat.munkin masih letih agaknya.

di istanbul yang bersolat adalah penumpang kapal terbang dan tiada langsung staf-staf muslim yang berkerja di lapangan terbang.lain pula di changi, majoriti yang bersolat pada masa itu adalah pekerja-pekerja muslim.

adakah lain padang, lain belalang?
adakah itu bezanya muslim nusantara dengan afrika?

No comments:

Post a Comment

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...