Sunday, April 7, 2019

Batu atau material keras

72. Batu atau material keras

Semalam Masa jumpa kawan planner yang sekarang sibuk menender memberitahu betapa tricky untuk tender package earthworks yang suspected Ada Batu, material keras Dan tanah.

Rupanya developer sekarang dengan pandainya  telah membuat konsep lum sum Dan  menolak kepada kontraktor untuk menentukan Batu atau material keras ( hard materials ). Info yang di beri hanya borelog Dan kontraktor kena ready untuk estimate kuantiti sendiri. Nampak mudah tapi silap tender bungkus. Dalam bills quantity juga tiada item khas until hard materials lagi. BQ cuma Ada item tanah Dan Batu.

Tanah atau material keras   sebenarnya sukar dibuktikan walaupun Ada dalam specifikasi Jkr. Kontraktor selalu Cuba untuk jadikan ianya Batu supaya claim jadi lebih. Kaedah until remove material keras ini kadang2 boleh dengan excavator tapi Ada ketikanya kena rock blasting. Bila blasting, habislah kontraktor.
Aku pernah Cuba untuk claim variation hard materials ni. Walaupun dapat dibuktikan tapi bila final approval jadi susah.

Kawan aku tengah Cuba guna results MacProbe untuk estimate materials keras ni. Macam boleh tapi accuracy munkin lari banyak.

Gud luck bro Din !!!!

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...