Saturday, March 17, 2012

anak derhaka

hari jumaat lepas aku telah ambil off untuk meredakan otak.

macam-macam hal jadi kat opis dan rumah. aku semakin penat.
semua orang tunggu, aku lupa, depa lupa. aku marah, selesai.
dalam masa yang sama bekalan air kat rumah elek. panggil plumber, dia kata mesti syabas punya hal. panggil syabas lagi best, tak datang-datang.
last check sendiri dan decide ini hal domestik.plumber kena settle.
memang settle lepas tu.

hari itu juga aku berpeluang solat jumaat di kariah andalas setelah sekian lama.
khutbah hari tu sungguh mengharukan.
cerita tentang anak derhaka.

suatu hari saidina omar r.a didatangi oleh seorang anak muda dan bertanyakan hal adakah hak bapa terhadap anaknya.?
ada . jawap khalifah.
apakah hak-hak itu?
satu adalah hendaklah memberikan anak nama yang baik-baik.
kedua adalah mencari ibu yang soleh untuk anak itu.
ketiga adalah  hendaklah mengajarkan al quran.
bertanya khalifah, adakah hak-hak itu diberikan kepada kamu?
tidak. jawap anak itu.
setelah itu datang bapa anak itu untuk mengadukan hal anaknya. apa kata khalifah kepada bapa itu?  kamu yang telah menderhakainya sebelum dia menderhakaimu”.

apa moral cerita ini?

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...