Monday, February 13, 2012

beberapa hari lepas aku sempat chat dengan almir dari bosnia. dia menyatakan yang ada banyak salji free di sana. aku ingat apa, rupanya salji yang turun menyebabkan bosnia lumpuh dan darurat.
ada tempat salji tebal melebihi dua meter.
nasib baik aku tak duduk sana lagi. entah macamana bos lama aku tu.

apa-apa lagi lima hari adalah hari di mana aku berlepas dari malaya ke sarajevo.

gila undi

14 februari.

hari orang kafir yang menyebabkan makin ramai melayu muslim hilang akal dan jadi lebih teruk dari puak-puak kafir.

ada dua orang tua politik gila undi sebok marahkan orang yang nak halang pesta gila ini disambut.

Sunday, February 12, 2012

lem....uuuuu

nampaknya cerita ni belum sejuk.
dah macam2 buat tapi makin panas.
aku malaih nak komen tapi dah tak tahan tengok dan baca.

kenapa jadi macam ni agaknya?
ada yang kata salah, ada yang kata tak salah.
ada ka..t..ak tu salahkan orang lain la pulak.
bila dah dalam gelap kat kubur dok depan munkar nakir baru tau yang mana betul salah agaknya.......

Tuesday, February 7, 2012

pertemuan dengan seorang pemandu teksi

semasa berada di masjidilharam aku selalu berdoa agar ditemukan kepada orang yang alim yang memberi nasihat kepada aku tentang keadaan aku dan apa yang patut aku buat dimasa akan datang untuk lebih mendekatkan diri kepada yang maha esa.
dah hampir balik pun aku masih tidak temui orang yang aku cari-cari  dan hajat-hajatkan.munkin dah tiada rezeki.
setelah beberapa hari di tanahair, aku dan ummi pun bercadang hendak ke perlis untuk mengambil dua orang anak yang ditinggalkan di sana. setelah beberapa kali terbatal, akhirnya kami mengambil firefly dari subang ke alor setar. perjalanan dari pukul tujuh petang dan sampai di sana selepas magrib.

untuk memudahkan perjalanan, kami terus mengambil teksi untuk ke beseri.
maha suci Allah, semakin lama aku bercerita dengan pak cik teksi semakin sahlah yang dia rupa-rupanya yang aku cari selama ini. rupa-rupanya tuhan temukan orang yang memberi berbagai nasihat kepadaku di tanahair sendiri!!

apakah nasihat dia?
biar aku simpan untuk catatan dimasa yang lain.

Monday, February 6, 2012

teratak warisan kampung

minggu lepas, aku ke kuala kangsar lagi. tapi kali ini sempat makan tengahari di pekan kuala dekat stesen bas. teratak warisan kampung namanya. bagus kedai ni, ikan segar bugar masih terasa manisnya. masakan ala kampung yang sungguh enak.
untuk kali ni nasi campur dengan ikan bakar, gulai nangka dan lala masak pedas. air asam pun mengancam.....

ayahku

aku baru saja habis baca buku 'ayahku' karya dr hamka. buku ini menceritakan riwayat hidup ayah Hamka, dr hj karim amrullah atau hj rasul. banyak yang menarik tentang perjalanan dakwah di minangkabau. pertembungan antara kaum muda dan baru dan adat minang banyak di kisahkan disini.                                               
cuma yang aku nak salin disini adalah sebuah syair yang pernah diucapkan oleh saidina ali ibn abi talib :
' wahai orang-orang yang mencari jernih di dunia ini,
jernih yang tidak ada kekeruhan padanya.
engkau adalah mencari barang yang tak ada,
janganlah engkau harap bahawa maksud mu akan tercapai.
   ketahuilah olehmu bahawa selama kita masih hidup,
   kita sentiasa akan mendapat ujian.
   dengan yang baik atau yang jahat,
   dengan kemudahan, ataupun dengan kesulitan.
dimana akan engkau jumpai,suatu manafaat yang tak ada mendarat padanya, selama dunia masih tetap dunia.
padahal kejadian dunia itu sendirilah, yang penuh dengan manafaat dan penuh dengan kemelaratan.
sebab itu, jika engkau pengecut, engkau akan ditimpa oleh malu yang amat besar.
   dan jika engkau berani bertindak,
   engkau nescaya akan berjumpa dengan kemuliaan.
   tetapi barangsiapa yang lari dari medan perjuangan,
   tidaklah dia akan terlepas daripada apa yang ditakdirkan tuhan.

Wednesday, February 1, 2012

perhimpunan persaudaraan hujjaj 1432 klang

hari ahad minggu lepas, TH klang ada menganjurkan program perhimpunan persaudaraan hujjaj 1432 H. ramai x-hujjaj dari klang yang hadir.
majlis juga menyampaikan insuran untuk waris tiga jemaah yang meninggal di mekah/madinah baru-baru ni.
ceramah yang bersemangat dari datuk daud che ngah juga ada.
 Tiga roomate aku juga hadir.
cuma abg gany saja yang tarak sebab naik kapai.

roadmap DS zahid next PM11

Roadmap DS jahid to be next PM11 Recent prn johor results show that umno had completely  kill parti bersatu that stole their voters during p...