Wednesday, July 10, 2024

komik lama

Tiba2 satu hari aku di hubungi oleh seseorang yang membaca blog ini berkenaan tulisan belasungkawa aku terhadap pelukis komik handalan, zohri aka zoy yang telah pergi selamanya. Aku juga menyebut beberapa karya beliau terutama ayoko yang menjadi kegilaan sampai aku dapat kumpul, potong dan tampal siri 2 sepenuhnya. Bila di ingat balik dulu mana2 komik zoy yang aku jumpa di suratkhabar akan aku potong dan simpan. Saya sekali hanya ayoko 11 dan buku komik kisah seorang biduan yang survived sejak tahun 87 hingga kini. Komik ini ikut aku merantau dari kampung paya, perlis ke ukm bangi, klang dan akan ku bawa ke Tganu pulak. 
Masa di ukm aku diminta oleh sahabat baik aku ferdaus untuk dia buat copy. Rupanya di sana ramai jugak peminat dan mereka bertukar koleksi. Aku dapat koleksi cindy dan buku lima. Semuanya juga ikut aku terperap di klang bertahun-tahun sehingga bro fauzy menghubungi aku. Nasib baik bila balik klang, aku dapat jumpa dan tergesa-gesa scan dan buat copy baru untuk aku share dengan dia. Dia rupanya pengumpul tegar koleksi komik lama ini. Syabas bro.
Dari situ kami bertukar komik dan aku mula follow fb dia. Kemudiannya aku berkenalan dengan satu lagi pengumpul tegar, Jas. Dia juga bertukar koleksi komik tajuk2 lain.
Perkembangan ini telah merangsang aku untuk menambah koleksi2 yang lain pula.
Sayang sekali keratan2 lain seperti konkrit. Takluk jagat, bengkung pelangi telah hilang sebab aku tak tampal langsung bila gagal dan kecewa  tidak dapat koleksi penuh.
Koleksi yang ada pun aku tak buat apa2 nota seperti tarikh dan sebagainya.
Harap pemburuan seterusnya berjaya terutama ayoko 1

lang-siu

Copy paste dari FB : Dimana letaknya Langkasuka? Nama Langkasuka mula dijumpai dalam catatan China dari 梁书 Liáng shū yang menyebut sebagai 狼...