Tuesday, January 9, 2024

cerita tentang siam

Tadi aku ada short heavy discussion dengan kawan lama tentang isu2 disekitar segenting kra terutama tentang siam.
Kawan lama aku ni kira sangat cekap tentang hal2 ni.
Disebabkan terlalu berat sangat kursus pendek alam maya ni aku terpaksa ambik sikit nota sebab banyak sangat fakta dan tarikh.
Soalan mula adalah berkaitan dengan pemahaman siapa siam yang disebut2 orang.
Aku juga punya teori sendiri pasal isu ni. Jadi ini adalah kesempatan terbaik untuk dapatkan penjelasan.
Sikit nota aku tulis semula sini untuk rujukan dan simpanan.
Devravati - dari lembah menam. Ada campuran mon, khmer.
Sukotai - kerajaan dari 1238 to 1584 yang raja terkenalnya ada rama khambeng yang mati dipenggal kepala oleh vijayamala.
Ayuthaya - 1351  to 1767. Di srang berterusan oleh burma terutama along phaya pada 1760 dan di sambung oleh anaknya h siu baung dan menjarah hingga hancur.
Selepas itu datang panglima taksin menyujudkan kerajaan thonburi dari 1767 to 1782. Kemudiannya mereka ke laos untuk bawa balik patung budha zamrud yang menjadi rebutan. Dia, phra phunthayutfa culalok kemudiannya merampas kuasa dan menyujudkan dinasti chakri pada 6.4.1782 dan menjadi rama satu.
Sekarang rama 10. Sementra perlisi di persetujui oleh rama 3.
Siam ini kemudiannya menjadi thailand pada 1936 iaitu selepas lebih dua puluh tahun perjanjian bangkok 1909.
Daripada semua2 itu siam kuno asalnya dari campuran berbagai grup seperti tai, mon khmer, malai, arab, jawa dll.

Letih betui tapi terimakasih kepada sahabat lama aku yang begitu bersemangat menceritakan kepada aku.

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...