Tuesday, February 16, 2010

rapat-rapatkan dan lurus-luruskan............

tinggai lagi cerita bosnia.........

dah beberapa minggu fikiran aku terganggu bila beratur untuk solat jemaah. baik di mana-mana mesjid atau surau.

pak imam selalu kata ' sila rapat-rapat dan luruskan saf' tapi semakin aku rapat, memba sebelah dok ketepi.
aku yang terlalu rapat sangat ka apa..????

bila aku dok adjust luruskan tumit belakang bagi lurus, ada yang luruskan kaki depan.
mana satu yang betoi ni...???? aku ka memba tu......

dulu aku dengaq bila rapat-rapat, antara bahu ke bahu mesti bersentuh.....??????
aku dengaq juga yang saidina omar pernah tarik pedang dia nak bagi saf lurus....?????

kalau saf jemaah solat kita tak rapat, tak lurus, bolehkah kita bersatu? bolehkah kita bersama-sama kuatkan agama?
bolehkah kita samakan orang sebelah kita seperti hak-hak seorang jiran kat rumah...???

walaupun jawapan dah hampir pasti tapi fikiran aku terus terganggu...terganggu.......

No comments:

Post a Comment

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...