Tuesday, September 8, 2009

tak tahulah aku

semalam aku berperluang solat isyak dan tarawikh di sebuah masjid di melaka dan di sebelah aku ada seorang anak muda yang menarik perhatian aku.

satu, pakaiannya bukan macam yang biasa orang melayu pakai bila pergi masjid. cukup baju t dan seluar jean dengan satu katul yang ada macam-macam dalam tu.
yang ini aku tak kisah sangat sebab dah tengok macam-macam masa di bosnia.
dia datang solat pun alhamdullilah.

tapi yang aku tak berapa berkenan bila habis selesai bagi salam, dia mula buka kantulnya dan ambil handphone dan menghantar sms. dan operasinya berterusan masa pak imam zikir dan nak baca doa.
walaupun aku sangat biasa dengan keadaan habis solat ramai yang bangkit ( terutama di kampung aku ) dan belah tapi kali ini aku rasa tak sedap hati dan tertanya-tanya.

adakah kes ini sangat terpencil?
atau aku yang banyak cekadak dan jadi sensitif?
atau adakah ini generasi baru punya hal sampai terbawa-bawa hingga ke masa solat dan teknologi baru menjadi hantu atau dadah yang sentiasa ada dalam kepala otak?

entahlah.........

No comments:

Post a Comment

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...