Thursday, January 19, 2012

salam maal hijrah 1432

akhirnya habis satu tahun lagi.

permulaan maal hijrah kali ini aku mendapat pengajaran yang sangat berguna.

apa tidaknya, gout menyerang aku lagi. kali ini sakit tersangat tidak terhingga.

death of marriege

aritikel yang menarik pasal kematian perkahwinan-perkahwinan dimana perceraian di malaya sudah menjadi perkara biasa. walupun ditulis oleh seorang non-muslim tapi beberapa perkara yang di katakan sangat relevant untuk semua masyarakat.

hancur dan bungkus

apa nak kata lagi.
kerana satu mamat xxxxx rosak susu sebelanga.
yang di kendong berciciran.

aku sangat marah malam semalam bila kawan unko message kata dah tak dak telor dan kena buli.
bila tengok berita memang betui....

bungkus la macam ni kata aku.

Sunday, January 15, 2012

serangan jantung?

sabtu petang minggu lepas sangat mencemaskan aku.
tiba-tiba masa pukul satu tengahari di opis terasa berdebar-debar, jantung bergerak pantas dan badan menjadi sangat lemah. aku terus beredar untuk balik dan semasa dalam perjalanan ke klang, keadaan masih masih sama.
nafas ditarik dan hembus beberapa kali tapi kaki masih terasa lemah lesu.
tanda-tanda apakah ini? inikah yang dikatakan serangan jantung?

aku semakin risau dan resah bila memikirkan hal diatas terutama bila berkait dengan jantung. dengan obesiti aku yang masih belum diatasi, hal jantung ini menjadi satu kerisauan.
bila sampai dirumah, terus aku cari di google, tanda-tanda serangan jantung. bila dibaca, macam ia atau tidak. selepas makan telan sebiji ubat darah tinggi tapi masih sama.
petang aku ke klinik azian untuk periksa dan rupanya sana pun ada test ECG.
alhamdullilah test tu menunjukan tiada serangan. dan perasaan risau terus hilang.
tapi macamana nak buat selepas ini selepas beberapa kali percubaan untuk kurangkan berat masih gagal? makanan? bersenam?

untuk permulaan, sarapan dengan oat adalah mesti selepas percubaan minggu lepas tidak mendatangkan banyak masalah.
makan malam tiada lagi nasi. hanya roti atau lempeng.

saat yang paling diingati

ada seorang sahabat telah bertanya, apakah saat yang paling dikenang semasa melakukan haji dan kenapa?

susah nak jawap pertanyaan ini sebab keseluruhan perjalanan haji sangat menarik dan menginsafkan.
jawapan singkat untuk sahabat tersebut adalah masa tiga hari sebelum wukuf di masjidil haram dan pada hari wukuf itu sendiri.
pada masa itu yang ada hanyalah perasaan berdosa dan meminta agar dosa-dosa aku selama ini diampunkan oleh tuan agama. hal-hal lain semacam tiada lagi dalam kamus hidup aku. airmata mengalir terus menerus tanpa dipaksa-paksa. kesedihan yang tak dapat nak dijelaskan dengan perkataan. dan sampai sekarang kesedihan saat itu terbayang-bayang.
salah satu spot di mesjid haram yang menjadikan aku sangat kerdil dan rasa macam mahu duduk disitu selama-lamanya.
manakala saat pada hari wukuf keadaan semakin sayu bila waktu solat zohor bermula. walaupun kami duduk di tepi laluan tempat orang lalu-lalang tapi aku tak dapat menahan kesedihan. biarkanlah orang nak kata apa pun. hanya dengan tuhan tempat meminta ampun di tempat yang sangat mustajab doanya.
ya Allah ampunilah dosa-dosaku yang telah lalu dan akan datang.
Lindungilah aku dari membuat disa kepadaMu.  

Wednesday, January 4, 2012

nasi arab

 dalam masa menunaikan haji, makan di tanah suci pun menarik terutama nasi arab.
ada tiga nasi arab yang kami rasa nak diceritakan disini.
pertama nasi arab di madinah yang dibawa oleh bekas pelajar ummi yang sedang menuntut di universiti madinah.gambar sebelah nasi arab dengan lauk kambing dan unta.
 memang sedap.

ini tempat makan dia. kena bersila.
menurut penuntut tu, inilah satu-satunya restoran yang orang perempuan boleh makan dalam kedai.

 sheh farid pelajar universiti madinah
ini nasi arab semasa di mekah.
jamuan ini di adakan kepada sahabat-sahabat tabung haji selepas berakhirnya sae haji sempena terimakasih dan perpisahan.
yang ni pun kambing jugak 
kami makan dalam talam arab ramai-ramai
ini nasi arab yang orang afganistan  masak di Jaaranah.boleh tahan juga nasi ni

Tuesday, January 3, 2012

ziarah

semasa di madinah beberapa tempat ziarah telah di aturkan.
antaranya mesjid qiblatain, quba, bukit uhud, mesjid quba, ladang kurma dan lain-lain.
beberapa gambar semasa ziarah tersebut

di bukit uhud dimana peperangan uhud berlaku.
ada arab jual kurma juga.
makam shuhada yang di pagar dengan tembok untuk mengelakan puak-puak yang buat perkara khurafat.
 perkarangan universiti madinah.
dikabarkan tiada langsung wanita yang belajar dan berkerja disini.
 pintu masuk universiti madinah

mesjid tempat berlakunya perang khandak. sayangnya kami tak berhenti untuk menegok parit yang digali. dikatakan kuda yang cergas pun tak dapat melompat melintasi parit tersebut.

air pancur keluar dari batu buatan
 pasar kurma madinah.
kami berjalan kaki kesana. tidak jauh dari mesjid nabawi.
kurma yang dibeli di heret dengan beg troli tabung haji.
macam-macam kurma ada.
kami beli di sebuah kedai dimana pembantu kedai tu wak indon yang dah limabelas tahun kerja di madinah.
melayu malaya sekang ni ada yang sanggup ka?
budak peminta sedekah semasa di masjid qiblatain.
dia lari bila aku nak ambil gambar.
dari mana agaknya mereka-mereka ni?
kerja-kerja meruntuhkan bangunan sediada untuk pembangunan di kawasan jabal hira'.
apa agaknya diaorang nak buat kat sini?
ada unta berhias juga di sini.
jangan terkena dengan pak arab.
bukit jabal Rahman.
tempat bertemunya nabi Adam dan hawa setelah terpisah.


roadmap DS zahid next PM11

Roadmap DS jahid to be next PM11 Recent prn johor results show that umno had completely  kill parti bersatu that stole their voters during p...