Friday, December 13, 2019

176. cuti

176. Cuti

Cuti adalah hak pekerja berdasarkan kepada syarat2 tertentu syarikat. Ada minimum yang digazetkan oleh kerajaan.
Kerja di hari cuti public holiday, pekerja boleh menuntut hari ganti untuk yang tidak layak mendapat overtime.
Namun begitu Ada beberapa habit yang Tak baik untuk diamalkan. Habit yang Tak baik, bila selalu diamalkan menjadi attitude problem.
Yang pertama menambah lagi cuti tanpa alasan yang munasabah. Alasan direka Dan ditambah kemudiannya. Kalau terlajak hari isnin, orang panggil Monday blues. Walaupun alasan iklas tapi bos majority Tak percaya sangat.
Yang kedua adalah cuti tiba2 atau emergency. Ini adalah cuti yang tak dirancang dan terpaksa ambil. Kalau alasan munasabah, selalunya okey tapi kalau alasan jem Dan tak terbangun tidur, alamatnya kenalah show cause letter.

Cuti sebenarnya boleh dirancang tapi bila project tengah rush nak disiapkan cuti2 dibekukan atas alasan untuk lebih fokus. 
Yang Tak sedapnya bila Kita tahan cuti, sampai hujung tahun banyak pulak cuti. Company pulak tiba2 lupa Hal beku, diugutnya kalau tak habiskan, tahun depan di tolak Dan Tak boleh carry forward. Bila apply nak habiskan, banyak pulak soalan yang Kita sendiri kena jawap.

Masa ni HR dah dah lari entah ke Mana.

13.12.2019
Tasek permai

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...