Friday, December 13, 2019

140. Freelancer

140. Freelancer.

Hari ni dah empat tahun aku tinggalkan site pertama aku sebagai freelancer project management.
Walaupun sempat empat bulan saja tapi ia banyak mengajar tentang kerja sendiri.
Masa aku agree untuk joint project ini dah sakit tenat Sebenarnya dan tokey tu langsung tak bagitau yang mereka dah dapat warning letter dari client, JKR.
Walaupun aku seorang rescuer semasa company lama dulu tapi game tak sama bila kita lone ranjer. Tambahan pula kontraktor tu tak ada apa2 aset seperti mesin untuk buat kerja. Semuanya bergantung kepada outsourcing.
Bulan pertama dan kedua menunjukan peningkatan bila issue2 teknikal mula diselesaikan. Tapi bila masuk bulan ketiga, keadaan mula goyang bila cashflow terganggu. Bulan keempat sudah mula balik jemmed.
Keadaan menjadi teruk bila site engineer dan supervisor sudah tak ada motivasi nak kerja. Semua dah berkira2 mencari kerja lain. Gaji site staff termasuk aku pun sangkut.
Jadi betullah teori 4M yang dulu diamalkan oleh JKR. Duit , mesin, manpower dan cara adalah kunci untuk menjalankan project. Bila salah satu sangkut, semuanya terganggu. Keadaan bertambah teruk bila owner masih dengan perangai lama Dan aku di suruh berperang tanpa senjata Dan peluru yang cukup.
Itulah satu2nya project freelancer aku.
Tapi aku masih lagi berminat untuk masa akan datang kalau kena gayanya.
Kenangan buat kerja tapi Tak bayar habis yang aku kena Masa jadi freelancer ini Tak akan dapat aku lupakan.

5.10.15
Ampang

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...