Friday, December 13, 2019

134. Kerja dengan mat saleh

134. Kerja dengan mat saleh.

Buat project zaman 90an mesti ada yang involved dengan foreigners dari barat.
Aku mula sekali jumpa seorang RE berbangsa Irish masa di district cooling tower KLCC. Orangnya strict dan tak banyak songel tapi kerja kena perfect bila involved welding works. Cuma Bahasa English slanga Irish tu kadang2 aku ternganga.
Kemudiannya dengan Michel ( gambar bawah ) dari Menard Geosystems. Satu company specialising dalam geotechnical dari Perancis. Masa di Kerteh ni depa buat dynamic compaction. Kalau nak hurai teknik ni panjang cerita. Cuma aku rasa ianya tak sesuai langsung untuk keadaan tanah di Malaya. Aku selalu borak dengan dia pasal pelbagai hal dalam construction dengan dia termasuk macamana nak kenalpasti talents untuk kerja di site. Interesting nya dia jumpa seorang budak yang sangat bagus attitude pada masa ni. Sebenarnya sangat sukar masa tu untuk mencari budak local yang boleh di harap untuk tolong kerja di site. Attitude menyebabkan aku ada persepsi negative terhadap budak East coast. Dia selalu memuji budak ni dan plan akan bawa dia ikut Menard next project.

Selepas project ni aku dah tak berinteraksi lagi dengan puak2 foreigners ni.

17.9.2019
Tasek permai

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...