Friday, December 13, 2019

173. Delay tactics

173. Delay tactics.

Delay tactics atau melambat-lambatkan permainan adalah strategy turun temurun yang masih diamalkan sampai sekarang. Ada yang menjadi, banyak yang tak menjadi dan mendatangkan mudarat yang lebih besar.

Dalam construction project, semua mengamalkannya, baik authority, client, consultant, main dan subcontractor.
Authority selalu melambat-lambatkan approval sesuatu application. Samada red tape atau Ada orang nak menangguk di Ayer Keroh. Client pun sama terutama dalam approval variation order. Kaedah ni lagi bahaya bila kerja vo siap, bayar percentage yang sikit, kemudiannya minta dokument tambahan dan last sekali minta nego. Lagi parah bila kena offer take it or leave it. Tinggal abu orang yang buat kerja.

Consultant pulak bila nak issue new drawings atau instructions yang Tak ada dalam kontrak buat2 slow dan kata Tak dapat approval client Dan minta buat dulu.

Last sekali main contractor pun terpaksa compile semua alasan2 dan bagitau subcontractor. Kalau total sub, lagi parak subcon tu. Macam2 orang Cari minta payment. Last option dia delaykan kerja atau stop terus sebab gaji workers pun dan banyak bulan Tak bayar.
Walaupun macamtu, masih ramai orang nak jadi kontraktor.
Ajaib.

5.12.2019
Ampang

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...