Wednesday, February 27, 2019

Kita kena buat sendiri jambatan ni

Kita kena buat sendiri jambatan ni.

Satu hari engineer jambatan aku datang bilik Dan Tanya betul Ka Kita kena buat sendiri jambatan yg tiga last tu yg subcon dah lari
Kenapa tak Cari sub lain ja?
Aku jawap, ya. Kita kena buat sendiri. Kira hang la kepala sub tu. Saya bosnya.
Dia jawap, oooo. Susah tu bos. Boleh Ka Kita buat.

Aku kata, boleh la. Tapi sebenarnya Aku pun dah Jem  I nak jawap dengan  dia ni.
Nanti saya Cari supervisor Yang Akan tolong hang Dan indon Yang Akan buat. Indon tu kita cari dari project di kuantan.

Last sekali sebagai motivasi Aku cakap kat dia, ini munkin Kali pertama atau terakhir atau satu-satunya time Dalam karier hang akan buat sendiri jambatan. Baik Cuba.
Saya ni dah tak heran, dah banyak Kali dok rescue buat sendiri.

Akhirnya enginiar M sahut cabaran bersama aruah zaifulzali untuk menyiapkan ketiga-tiga jambatan kami yang di tinggalkan oleh sub-contractor.

Tahniah Miji kerana sahut cabaran tu.Aku masih ingat cerita ni sampai sekarang.

Total sub contract  kepada satu orang lain memang bagus. Tapi kita lost control macam 2 hal. Dari method kerja dan progress.
Lagi satu bila sub ni buat hal dan paling teruk lari terus, habislah kita.

Aku sekarang ni dah tak percaya lagi dengan konsep total sub ni. Lagi2 sub yang banyak songeh. Kerja asyik taichi dan cerita lebih tapi konar saja yang lebih.
Semua project yang total akhirnya terpaksa rescue buat sendiri.

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...