Saturday, October 14, 2017

Sahabat Wan

Kali ni nak cerita pasal sahabat ni.
Dia seorang dari background pondok dan belajar di syiria.
Tapi bila malaya dia terlibat dalam dunia construction untuk membantu abang dia dalam kerja-kerja landscape.
Kami mula kenal masa projek sri damansara interchange bila dia mula sub contract untuk kerja landscape.
Sebagai orang yang mempunyai ilmu agama tahap tertinggi dan terjebak dalam dunia construction yang penuh dengan subhah dan aktiviti yang sangat meragukan. Munkin Allah nak bagi pengalaman langsung kat dia. Kemudian terlibat dalam bidang jual susu dari new zealand.
Alhamdullilah masih kuat dan bertahan. Kami selalu jumpa dan bincang hal berkaitan umat, terutama tentang ilmu al quran yang menjadi minat bersama.
Satu perkara yang sangat aku tertarik bila dia bagitau yang guru quran dan tafsir di syiria bukan semata-mata ustaz macam di malaya tapi dari berbagai2 background macam engineer, peniaga dan lain2. Mereka mengajar dengan percuma hingga kitab dan duit pun diaorang bagi kat student2.
Sangat menarik sistem di sana.

Macamana mereka melakukannya?
Rupanya mesjid atau surau menjadi tempat orang pergi belajar. Tak kira tua atau muda. Guru yang mahir akan sentiasa ready untuk memberi ilmu. Kalau tak boleh di mesjid, pelajar boleh ke kedai atau di mana2 yang guru boleh. Tiada protokol, kelas atau masa2 tertentu.
Penadahan ilmu terjadi dengan begitu marak dan mudah sekali.

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...