Thursday, October 12, 2017

Penafsiran al Quran

Manhaj/Kaedah Penafsiran Al Quran (2)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بسم الله, والحمد لله  الصلاة والسلام على رسول الله

2. Tafsiran Al Quran dengan Tafsiran Nabi s.a.w.

أَلَا إِنِّي أُوتِيتُ الْكِتَابَ وَمِثْلَهُ مَعَهُ
“Ketahuilah! Sesungguhnya aku diberikan Al Kitab (Al Quran) dan yang semisal dengannya (As Sunnah).”
(Riwayat Imam Ahmad, H.N. 17213 dan Imam Abu Daud , H.N. 4604.Disahihkan oleh Syeikh Albani di dalam Sahih Abu Daud, H.N. 4604 dan dihasankan oleh Syeikh Muqbil di dalam Sahih Dalail An Nubuwah, m.s. 591.)

Imam Ibnu Kathir r.h. mengatakan :

“Jika anda tidak dapat menafsirkan al Quran dengan al Quran, maka hendaklah engkau menafsirkannya dengan As Sunnah (Rasulullah s.a.w.), kerana sesungguhnya (baginda s.a.w.) adalah penjelas dan penerang bagi Al Quran.”

Imam Asy Syafi’I r.h. mengatakan :

“Setiap apa yang telah diputuskan (dihukumkan) dengannya oleh Rasulullah s.a.w., maka ia adalah daripada apa yang telah difahaminya dari Al Quran.”

Surah An-Nisa, Verse 105:
إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ وَلَا تَكُن لِّلْخَائِنِينَ خَصِيمًا

Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, supaya engkau menghukum di antara manusia menurut apa yang Allah telah tunjukkan kepadamu (melalui wahyuNya); dan janganlah engkau menjadi pembela bagi orang-orang yang khianat.

Surah An-Nahl, Verse 44:
بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ

(Kami utuskan Rasul-rasul itu) membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang membuktikan kebenaran mereka) dan Kitab-kitab Suci (yang menjadi panduan); dan kami pula turunkan kepadamu (wahai Muhammad) Al-Quran yang memberi peringatan, supaya engkau menerangkan kepada umat manusia akan apa yang telah diturunkan kepada mereka, dan supaya mereka memikirkannya.

Surah An-Nahl, Verse 64:
وَمَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ

Dan tiadalah Kami menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) melainkan supaya engkau menerangkan kepada mereka akan apa yang mereka berselisihan padanya; dan supaya menjadi petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman.

Ayat-ayat yang dinyatakan menegaskan bahawa Baginda s.a.w. juga berperanan untuk menafsirkan, menjelaskan dan memerincikan Al Quran Al Karim. Rasulullah s.a.w. adalah penyampai bagi pihak Allah Ta‘ala. Bagindalah orang yang paling mengetahui tentang maksud Allah Ta‘ala.

Wallahu a'lam.

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...