Friday, June 5, 2009

dana membina mesjid

dua hari lepas seorang saudara sini memberi satu kad tentang pembinaan mesjid atau jamiah di bosnia setelah mengetahui ada orang malaysia di sini. mereka berharap agar dapat dipanjangkan untuk mendapat dana membina masjid seperti gambar di bawah. memang orang islam bosnia mengetahui melaysia banyak membantu mereka samada semasa perang atau selepas perang. ada beberapa mesjid yang dibiayai oleh penderma-penderma dari malaysia. mesjid breko di sarajevo adalah salah satunya. ada satu lagi yang sedang disusahakan oleh ustaz wan sohor di zenica yang pecah batunya telah di buat bulan lepas.

banyak mesjid di musnahkan masa perang. mesjid yang di bina kemudiannya, kebanyakkanya adalah dari penderma-penderma samada dalam negeri atau luar negeri seperti saudi,pakistan,indonesia dan sebagainya.



kalau lihat dari segi pertumbuhan mesjid, harapan untuk islam kembali disini adalah cerah. banyak pengajian-pengajian al-quran diadakan untuk anak-anak sini.cuma tenaga pengajar masih kekurangan.

ayuh anak-anak ummi, sahutlah cabaran di sini.
peluang berdakwah untuk anda terbentang luas

3 comments:

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...