Monday, June 8, 2020

dari jauh aku datang



Dari jauh aku datang.

Hari ini FB kembali muncul dengan kenangan Ummi Ubaida datang melawat aku di Balkan pada awal cuti sekolah bulan Jun 2009. 
Aku telah sampai Lima bulan sebelumnya untuk satu assignment jangka pendek yang sungguh memeningkan kepala.

Dia terbang seorang diri dari Malaya, transit di Dubai Dan kemudiannya Istanbul sebelum tukar penerbangan ke Sarajevo. Dengan cekalnya balik pun seorang diri.
Dia sampai ketika kami sedang bertarung sakan dengan kontraktor mafia, Esco. 
Seminggu berada di rumah dua tingkat sewaan syarikat di jalan Fuad Muhija, Ilidza.
Walaupun Tak sempat menjelajah ke seluruh Bosnia, sempat jugak sampai ke Brelo Bosna tempat keluar air dari gunung, Sarajevo Dan Bandar lama Travnic.
Pengalaman merasa masakan keluarga local consultant engineer aku, Almir sungguh mengujakan. Dapatlah kami merasa homecook orang Bosnia. Lagi menarik kami dapat berjumpa biras Almir seorang graduate University di Jeddah yang fasih berbahasa Arab . Banyaklah info yang dapat berbanding komunikasi Bahasa ingeris Dan Bosnia antara aku Dan Almir yang tunggang terbalik.

Sudah sebelas tahun rupanya memori ni.

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...