Tuesday, August 6, 2019

memahami generasi Y dan Z

120. Memahami generasi Y Dan Z.
Rupanya memahami peel generasi Baru yang orang panggil Y Dan Z juga penting dalam menguruskan project di zaman millennium Ni.
Aku hidup Dan Mula bekerja di zaman yang tiada tv, komputer, gadjet, email, social media Dan lain2.
Masa Mula kerja pada tahun 1992 semuanya masih manual. Apa2 tulis di buku atau kertas.
Budaya kerja mengikut generasi dahulu yang keras, fizikal oriented walaupun berijazah. Mereka Tak peduli Dan akan belasah saja kalau slow atau tangguh2kan kerja. Kadang2 didenda Dan dibuang saja. Lagi2 tiada akta melindungi pekerja Dan media yang tolong hebohkan. Rasis kaum juga Ada tapi semuanya kayuh juga Demi kerja Dan kelangsungan hidup. Kaum dulu tidak ejast apa2 Dan kami ikut saja.
Setelah aku tinggalkan site Dan berada di level management selama hampir sepuluh tahun, aku tidak melihat perubahan generasi secara direct sehinggalah aku pergi site rescue Satu project. Masa ini Baru nampak perubahan generasi yang Mana mereka menguruskan project dengan Cara yang Tak sama lagi.
Beberapa contoh, memahami drawings kemudiannya membuat shop drawings untuk semua trade Dan taking off quantity tidak menjadi priority lagi. Akhirnya banyak jadi adhoc Dan penyelesaian last minute.
Banyak lagi contoh Dan aku masih belajar memahami nya.
24.7.2019
Rawang Perdana

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...