Wednesday, July 20, 2011

kota lama

setelah lebih berbelas tahun zaman buat highway plus ipoh - simpang pulai, akhir aku sampai juga ke kuala kangsar. kali ini untuk satu tugas resmi di kota lama kiri. aku tak nak cerita pasal tugas aku ni tapi pasal kota lama yang aku sampai ini.

aku sempat solat jumaat di sebuah mesjid lama di kota lama kanan yang banyak sejarah dan misteri. mengikut kawan aku di sinilah seorang sultan telah hilang selepas dia solat disini. ada tanda didalam mesjid. juga cerita meriam lama yang sangat misteri. kebanyakkan rumah dikawasan mesjid berusia lebih tiga ratus tahun. ya, tiga ratus tahun.walaupun sudah diubahsuai, tapi yang lama masih nampak dan kukuh.


salah satu rumah lama.

mesjid baru yang sedang dibina


mesjid lama yang masih diguna.

kenapa ada dua nama kiri dan kanan? belum dapat apa jawapan lagi. munkin kedatangan lain akan diusul perkara ini.

 tapi ada cerita yang penjajah memindah pusat pemerintahan raja ke kanan sebelah sana sana sungai perak untuk melemahkan kuasa raja pada masa itu. percaya jugak si mat salih perkara macam ni.


erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...