Friday, September 6, 2019

Bangla's

132. Bangla's.
Secara tradisinya orang dari tempat yang relativenya kehidupannya susah akan keluar mencari kerja di tempat atau negeri yang lebih senang. Kalau dalam context Malaysia, orang yang susah datang dari negeri2 seperti kelantan, kedah, perlis, terengganu, Sabah akan ke negeri yang lebih baik seperti selangor. Zaman sebelum merdeka, pilihan utama adalah Singapore. Kemudiannya selangor Dan Selepas itu Penang di zaman 80an.
Dalam context international, Malaya adalah pilihan orang cina,India, Indonesia Dan selatan Thai datang untuk berbagai perkerjaan. Bangla, Nepal, Vietnam, kemboja datang di zaman 90an. Tapi sebelum itu Orang Malaya keturunan cina pula kemudiannya ke Hong Kong atau Taiwan untuk berkerja.
Mereka pergi ke negara yang sedang membangun. Bila Malaysia Mula membangun, sini pula di banjiri.
Dalam kerja construction, muka2 yang terlibat akan bertukar. Dari cina/melayu, kemudiannya Indonesia Dan Bangladesh.
Masa aku Mula kerja bangsa Indonesia yang banyak dalam construction menjadi carpenter, bar bender Dan buruh. Mandur/supervisor kebanyakkannya cina local. Melayu/India banyak jadi operator mesin. Secara semulajadi orang Malaysia Dan Indonesia sesuai untuk carpentry sebab sudah biasa dengan gergaji, tukul Dan paku. Orang India banyak bekerja dengan premix Dan railway.
Aku Mula jumpa bangla's Ni Masa di Klcc project. Walaupun mereka sudah Ada di Malaysia sebelum itu tapi mereka banyak di sektor kilang. Sektor kilang tidak seteruk construction. Munkin kerja di kilang sudah kurang, Baru mereka Mula masuk ke construction. Bangla's start dengan kerja2 besi. Potong Dan pasang besi Dan kerja concreting. Kerja2 carpenter masih di kuasai oleh Indonesia Dan kerja mereka masih kemas.
Masa ini workmanship bangla's masih teruk tapi sebab project Makin Banyak, majikan tiada banyak pilihan. Pada aku sampai sekarang skill bangla's Ni masih di tahap biasa. Kerja asal siap. Mereka juga kuat curi Masa kalau Kita biar. Aku dengar cerita di Bangladesh, mandur sentiasa monitor dengan rotan. Bila malas saja terus kena rotan. Style kerja di Sana dibawa me sini tapi sini tiada sistem rotan. Hanya sistem maki2 saja.
Sekarang Ni bangla's sudah mengawal sepenuhnya bidang construction. Ada yang dah jadi subcon lagi. Lagi2 bila beberapa tahun lepas, Ada undang2 Baru yang tidak membenarkan lagi pekerja luar yang berkerja lebih sepuluh tahun kena balik terus.
Melihat kepada situasi sekarang, bangla's akan terus Ada disini untuk tempoh yang lama lagi.
7.9.2019
Ampang

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...