Friday, January 1, 2010

tahun baru 2010 di melaka

hari pertama tahun baru kali aku aku berada di melaka bersama-sama dengan tiga ahli keluarga.
secara kebetulan sejak tiga bulan lalu berkerja disini dan ummi ada mesyuarat tempat kerja di hotel seri costa. jadi dapatlah beberapa malam disini melihat tahun baru serta apa yang dah ada di bandar melaka yang sungguh terkenal zaman dahulu kala.

sempat juga menyusuri sg melaka yang dulunya amat sebok dengan perkhimatan bot yang khas untuk pelancong melihat keadaan sepanjang 9km sungai.

sambil menyusuri timbul kesedihan dan kesayuan melihat apa yang tinggal sekarang.kesan-kesan betapa ianya dahulu satu pelabuhan dan bandar islam yang pernah menjalankan hukum-hukum islam dalam pemerintahan lenyap sama sekali dek kerana penjajah yang bersilih ganti. yang ada hanyalah sebuah mesjid yang antara yang pertama dan tertua di alam melayu.itupun tak kelihatan langsung dari sungai. nasib baik mesjid ni pun tak dilenyapkan oleh puak-puak kafir penjajah.

itulah penjajah, mereka tak akan biarkan apa-apa yang berkaitan dengan islam tinggal, apatah lagi kanun melaka entah mana lesapnya. kita pun tak tahu yang melaka begitu masyur dan terkenal adalah kerana ianya menjalakan hukum-hukum Allah dimukabumi ini.
sejarah islam di melaka dihancurkan sebagaimana sepanyol juga. tapi nasib baik tuhan masih tidak lenyapkan umat islam melayu di sini.

masih adakah harapan lagi risalah islam dialam melayu ini...????






No comments:

Post a Comment

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...