Monday, April 27, 2009

wahabi?kaum muda?ahli sunnah waljamah?

minggu lepas aku menerima email dari seorang kawan yang sekarang berkerja di bahrain yang kandunganya berkenaan wabisme. kemudiannya email dari kawan yang sama mengenai seorang ulama dahulu yang dikenali sebagai ibnu taimiah. aku di sini bukan nak menceritakan pasal wahabi atau ibnu taimiah yang sangat konterversi di dunia islam tapi mengingatkan tentang beberapa perkara yang sedikit sebanyak berkait dengan mereka secara langsung atau tidak lansung.
sebagai seorang yang berasal dari perlis, maka subjek ini akan sentiasa berlegar-legar di kepala aku sampai bila-bila. sejak dari kecil aku menerima pelajaran fekah yang tidak bersandarkan kepada mana-mana mazhab lebih-lebih lagi bila aku belajar secara tradisional dengan imam mesjid paya. tidak payahlah aku cerita dengan terperinci apa yang aku belajar dengan imam itu di sini. cuma keadaan menjadi semakin celaru dalam benakku bila aku mula belajar di sekolah berasrama di jenan,kedah di mana secara keseluruhan amalan fekah adalah berdasarkan kepada mazhab syafie. jadi perkara-perkara seperti qunut subuh, doa beramai-ramai selepas solat dan beberapa lagi menjadi perkara baru di dalam hidupku. semakin lama secara tidak sedar aku tidak lagi kekok dengan amalan-amalan baru itu.tetapi aku masih tiada jawapan untuk perkara-perkara di atas. semua orang yang aku tanya atau rujuk akan memberitahu yang kita mesti pegang satu mazhab antara empat mazhab yang diiktiraf oleh ulama-ulama islam. kalau tidak, maka susahlah amalan-amalan kita. sehingga aku meningkat dewasa dan belajar ke universiti,masih tidak ku temui jawapan yang memuaskan hati aku. dalam masa ini juga, aku mengetahui yang suatu masa dahulu ada pertelingkahan antara kaum tua dan muda. ataupun dalam istilah sekarang pertembungan antara tradisional dan moden. dan mereka tidah pernah menjumpai satu titik pertemuan.cuma dari masa ke semasa,ianya menjadi sejuk entah kenapa sebabnya. muncul juga seorang tokoh yang sangat berwibawa di indonesia daripada madrasah muhamadiah iaitu haji abdul malik karim amrullah atau sangat terkenal sebagai Hamka. walaupun beliau dari kalangan kaum muda tetapi sangat dihormati oleh semua orang dari mazhab-mazhab lain kerana ilmu dan juga sifatnya yang sangat terpuji.
berbalik kepada cerita wahabi tadi, aku masih tertanya-tanya adakah sebenarnya yang menyebabkan pertembungan antara mazhab,bukan mazhab ,ahli sunnah,kaum tua,muda dan sebagainya? kerana agama islam yang sebenarnya atau kerana kuasa atau kerana ketaksuban pengikut atau kerana puak-puak orientalis yang sentiasa mengadu domba umat-umat islam?
aku masih belum dapat mencurahkan pendapat aku untuk perkara ini buat masa ini. munkin di lain kali

No comments:

Post a Comment

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...