Tuesday, April 28, 2009

sampai bila

sekarang ini sudah melebihi dua bulan aku berada di bosnia herzergovina untuk satu tugasan yang pada mulanya aku rasa tidak akan melebihi empat bulan. tapi sekarang aku merasakan bahawa kontrak asal enam bulan untuk menyelesaikan tugas ini pun belum tentu dapat di bereskan sepenuhnya.

aku mula terfikir yang rupanya sudah lebih sembilan tahun aku begini meninggalkan keluarga untuk berkerja. majoritinya adalah di malaysia bermula di kerteh, kemudian gebeng dan akhirnya gong kedak terengganu. ini ada kali yang kedua aku di luar malaysia.yang pertama kali aku ke india setelah projek jalan di gebeng siap. apa yang nak aku ceritakan adalah keadaan manusia yang sangat berbeza di kedua negara india dan bosnia.
di india, orang di sana di bahagikan kepada beberapa kelas yang mereka namakan kasta. ada yang sangat kaya dan ramai yang tersangat miskin. yang kaya melayan si miskin sehina-hinanya.banyak mereka yang merempat, tingal di tepi jalan, di pantai dan di bawah jambatan.keadaan persekitaran sangat berbau, berdebu, kotor dan sebagainya.keadaan masih tidak berubah bila aku kembali lagi ke sana pada tahun lepas untuk lawatan yang singkat. tak dapat aku bayangkan bila sukan komenwel diadakan di sana tahun depan.
di bosnia pula, walaupun perang telah habis tapi memori mereka terhadap perang masih belum pudar. adakah kerana kesan di bawah pemerintahan komunis dan kemudian perang etnik menyebabkan mereka jadi begini. bagaimana pun kesedaran tentang islam telah bertambah baik
walaupu belum sepenuhnya. harap keadaan akan bertambah baik di masa akan datang. di sinilah satu-satunya negara di eropah yang dapat melaungkan azan dengan terbuka. munkin atas sebab inilah kesatuan eropah dan amerika syarikat masih mengawal pemerintahan dan meletakan begitu banyak orang-orang dikedutaan dan di organisasi bukan kerajaan.

No comments:

Post a Comment

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...