Friday, February 2, 2018

Pipit pulang ke sarang

Sejak semakin hampir dengan program awda kik/kisas, ummi semakin ceria dan banyak bercerita tentang ex2 studentnya. Sementelaah bila banyak throwback yang memetik namanya.
Semoga dia banyak kenangan manis hari ni.
Sebenar antara aku dan sekolah kik ni dah macam ada kaitan sejak aku bersekolah di jenan lagi. Dulu nama kik ni kami dengar sebab depa jadi rival masa debat piala PM. Lagi2 bila jenan yang underdog dapat mengalahkan depa di final.
Kaitan bertambah erat bila aku terpilih untuk mengikuti nadwah kepimpinan islam sekolah2 berasrama penuh pada tahun 1983 masa aku di tingkatan empat. Semua Sbp beraliran sekular kecuali kik.
Kemudian bila aku ke matrik dan ukm, ada lagi berjumpa dengan kawan2 lepasan kik.
Pada 1995 aku pergi ke kpg jawa berjumpa dengan cikgu kik yang akhirnya menjadi suri rumahku. Bermulalah kaitan aku dengan sekolah tersohor ini sampai sekarang. Macam2 yang ummi lalui sepanjang dua puluh tahun lebih ini.

Sebenarnya kaitan ummi dengan kolej ini bila abang yusuf belajar di sini di tahun 70an.
Kemudiannya adik ummi, zemah dan adik aku pulak ke sana. Sorang untuk Spm dan sorang lagi Stpm.
Kemudiannya tahun lepas, anak kami ke tingkatan enam mengikut jejak langkah mak sunya.
Cuma kami terkilan bila abang kembar tak dapat masuk walaupun dapat full A disebabkan oleh status sekolah dulu yang dari swasta.

Nampaknya sampai pencen kot ummi akan di situ kalau umur panjang.

Apa2 pun tersangat banyak kenangan pahit manis dengan pipitnya sampai aku pun penin kepala.

Selamat berawda ummi

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...