Tuesday, November 24, 2015

Wali songo dan perkembangan islam di Nusantara

Renungan kembali buku wali songo dengan perkembangan islam dinusantara yg dibeli di The Store Kemaman pada 30.4.2001.

Antara fakta menarik :-

1.  m/s 72 - rebana kercing dipercayai berasal dari parsi yg diperkenalkan oleh peniaga islam yg datang berniaga di di kelantan.

2.  m/s 75 - pernah dinyatakan bahawa agama islam di samudra-pasai pada peringkat permulaan adalah berfahaman syiah kemudian berjaya dihapuskan semasa pemerintahan sultan malikul salleh (1261-1289M) yg bermazhab shafie.

3.  m/s 79 -menurut pendapat terbanyak ahli sejarah bahawa pd tahun 674-684M telah ujud perkampungan orang-orang arab islam di pantai barat sumatera. Mereka adalah pelarian2 dari syiah alawiyah yg melarikan diri dari kekejaman tentera bani umaiyah di damsyik yg dipimpin oleh al-hajjaj yusuf al taqafi.

4.  m/s 82 - pengaruh syiah bertapak di alam melayu nusantara pada lingkungan abad ke 7 masehi.
Mereka adalah pelarian2 dari golongan syiah alawiyyah.
Kedatangan nakhoda khalifah bersama 100 orang syiah alawiyyah ke perlak menambahkan bilangan orang syiah di sumatera. Mereka meninggalkan tanah arab setelah gagal melancarkan pemberontakan terhadap kerajaan bani abbasiyah yg di perintah oleh khalifah al makmun harun al rasyid(813-833M).
Sekitar abad 9 masehi terdapat catatan yg seorang ulamah syiah zaidiyah dari yaman bernama sulaiman bin abdullah yg tiba di acheh(samudra-pasai) pada tahun 850M.

Kerajaan fatimiyyah di mesir (990-1171M) yg beraliran syiah ismailiyah turut mempengaruhi kawasan sumatera. propaganda golongan ismailiyah ini begitu berjaya dan amat berpengaruh di indonesia sepanjang abad ke 11 dan 12 masehi.

5.  m/s 83 - sebuah lagi negeri di utara sumatera yg mendukung fahaman syiah ialah samudra-pasai iaitu sejak raja pertama meurah giri(1042-1078M) yg bergelar maharaja mahmud syah. Kemudian diperkuatkan dgn kedatangan ulamak sheikh abdullah arif pd 1166M dimana dia meninggalkan sebuah kitab tasauf falsafah yg berbau syiah berjudul 'bahr al lahut'.

Fahaman syiah berjaya dihapuskan tetapi saki baki peninggalan masih di praktik oleh orang melayu sampai hari ini seperti kenduri arwah orang-orang syiah yg disebut Hari Ma'tam.
Sebahagian meresap dlm persembahan adat yg berciri keislaman.

erti

Dari grup sunnah Thtl : Salaf= moyang, pendahulu, pioneer. Mcm salaf kuala lumpur (peneroka awal KL) Salafussoleh= generasi 1-300 tahun pert...